Mina nio liv

Det här med att göra en sak i taget har aldrig riktigt varit min grej. Något av det viktigaste för mig är att skriva, och det gör jag, men det finns så mycket annat som jag inte kan tänka mig att vara utan. Musik till exempel, att sjunga och spela, göra konserter och musikteaterföreställningar. Natur till exempel, att segla och vandra och odla. Djur till exempel, min hund och mina akvariefiskar. Listan skulle kunna göras betydligt längre, och då har jag inte ens nämnt det viktigaste av allt, min familj och mina vänner. Det är det här jag lever för. När nu så är fallet vore det rimligaste att försöka arbeta med natur eller kultur professionellt, alternativt att skaffa ett jobb som kräver så lite som möjligt. Så har jag inte gjort. Mitt jobb är högkvalificerat och utmanande, och är dessutom beläget i en annan stad än den jag bor i. Ofta känns som om jag lever flera olika liv parallellt. Man skulle givetvis kunna fråga sig om det är vettigt att i detta läge starta ytterligare ett projekt, en blogg. Man skulle också kunna fråga sig om ytterligare en blogg verkligen är vad världen behöver. Nu gör jag det ändå. Jag gör det för att påminna mig om att jag lever såhär för att jag valt det själv, inte för att jag måste. Jag gör det för att visa att det går, men också att det inte är helt lätt. Jag är ingen übermänniska som bara behöver sova fyra timmar varje natt. Jag kan inte klona mig, även om jag skulle vilja. Jag bara väljer att leva alla mina olika liv samtidigt och även om det inte skulle leda fram till något särskilt är det faktiskt lite av en bragd.

6 reaktioner på ”Mina nio liv

  1. I det där inlägget lät det så underbart. Att du faktiskt gör allt det där. En annan bara tänker ju på det, men det blir aldrig av. Ett otroligt rikt liv. Tänk om du kunde klona dig, vad fattig varje klon skulle bli då!
    Ett val jag avundas dig, även om det sliter på dig. Och en blogg är alldeles rätt, en hyllning till ditt liv och ditt beslut!

    • Tack! 🙂 Ja, det är faktiskt ganska underbart, jag tänkte att jag ska bli lite bättre på att komma ihåg det. Det är så lätt att fastna i de sidor som är jobbiga. Men det kommer komma några inlägg om de delarna också, de finns ju de med.

  2. Jag blir bara lite nyfiken. Har du någon gång varit en dagboksskrivare? (Jag kan inte riktigt föreställa mig något annat svar än ”ja” här, men det är aldrig fel att bli överraskad heller.) (Och jag har aldrig riktigt fått rätsida på relationen mellan dagbok och blogg, men det var någon diffus nattlig tanke om just det som gjorde att jag kom att tänka på det.)
    Mvh
    Trötter

    • Jag blir tvungen att svara ”nja” på dagboksfrågan. Jag skrev dagbok regelbundet under en period på mellanstadiet (mest på sommarloven). Då skrev jag dock inte om saker som jag funderade över och som jag gjorde, utan om saker som jag trodde att det förväntades att jag skulle göra och fundera på. Jag tror att jag inbillade mig att det skulle imponera på mig själv i framtiden. Tyvärr fungerade det dåligt. De få gånger jag i efterhand har tittat i dagböckerna blev jag inte bara påmind om vad jag skrivit, utan i lika hög grad om vad jag faktiskt tänkte. Nåja. ”Riktig”, dvs ärlig dagbok har jag skrivit vid en handfull (<5 tror jag) tillfällen i livet. Räknas det? Men det finns ju andra typer av funderande och arkiverande (vilket jag tänker mig är dagbokens två huvudfunktioner) som jag har ägnat mig åt istället. Och ja, vad är egentligen en blogg? Personligen ser jag det som en korsning mellan dagbok och en lokaltidning. Vad tror du om det?

      Mvh,
      Dito

  3. Är inte bloggandet också ett möte? Ett möte som skulle kunna vara annonymt och där även några står och trycker i skuggan.

    • Jo det förstås. Det kan man nog bara missa om man har bloggat i mindre än en vecka… Tack för att ni visar mig den sidan av bloggandet! Det är verkligen jätteroligt att ni kommenterar.

Kommentera

