Hur jag faktiskt gör

Tåg[1]

Varje dag åker jag tåg till jobbet, det är framför allt då jag skriver. Resan tar 40 minuter. Med tanke på att jag måste komma i ordning, ta av mig kläderna och starta datorn, samt plocka ihop när jag väl är framme, blir det ungefär 30 minuter framför datorn. (Jag skulle visserligen kunna se till att komma tidigare, tåget står inne ungefär 20 minuter före avgång, men nu är det så att jag alltid lyckas komma ungefär 30 sekunder före avgång, det spelar liksom ingen roll när jag åker hemifrån.) De flesta dagar är morgontågen fullsatta, vilket innebär att det sitter någon jag inte känner ungefär tre decimeter ifrån mig. Jag råkar också veta att det går utmärkt att tjuvläsa på datorskärmen om man sitter på platsen snett bakom. Jag försöker naturligtvis att inte tänka på det där, somliga dagar går det bra, andra inte. Det beror framför allt på hur inne jag är i min egen text, i själva skrivandet. På hemvägen har jag svårare att skriva, ganska ofta låter jag bli att ens försöka. Dels är miljön på tåget rörigare. Människorna är piggare och pratar mer och högre med varandra. Många äter middag, dofter från hamburgare, nudelwok och pizza drar genom vagnen och får mig att tänka på mer värdsliga ting. Dels är jag själv mer lättdistraherad. Jag kommer direkt från jobbet och har svårt att omedelbart stänga av tankarna som har att göra med den världen. En normal vardag skriver jag alltså ungefär en halvtimme, i en tågvagn full av människor jag inte känner. Det är inte direkt några optimala omständigheter, men det går ändå. Nu har jag pendlat i lite drygt tre år, och på den tiden har jag skrivit nästan en hel bok (jag är inne i den overskådligt långa redigeringsprocessen nu). Men det är ju inte så konstigt att det går lite långsamt.

Kommentera

