Att börja om och börja om igen

Idag var den första normala skrivdagen för mig på ungefär två veckor. Ett annat kulturprojekt kombinerat med en intensiv period på jobbet har tagit såväl tågresor som kvällar, men nu är den alldeles vanliga vardagen tillbaka. Det är svårt att börja om igen, efter att ha varit helt bortkopplad från texten, och att göra det för vad som känns som hundrafemtisjunde gången. En halvtimme räcker inte till det. Jag kan nästan aldrig skriva någonting den första dagen efter ett uppehåll. Det jag kan göra är att stryka. Med den nya distansen ser jag plötsligt överflödiga ord, rader, hela stycken i min text. Jag läser, stryker, lämnar hål. Även om det också är en nödvändig del av skrivandet börjar det ringa och blinka inne i mitt huvud. Sluta! Det går åt fel håll! Texten krymper, texten krymper!
Alarm bell
Det är frestande att bara stänga ner filen och göra något helt annat. Skjuta färgglada bubblor på mobiltelefonen eller något annat meningsfullt. Ibland gör jag det också, men inte idag. Jag satt kvar och läste min krympande text, för att kunna skriva imorgon.

2 reaktioner på ”Att börja om och börja om igen

  1. Bra jobbat!! Jag vet precis hur det känns – man måste liksom närma sig lite långsamt och på något sätt lära känna texten igen innan man kan göra något riktigt kreativt och nytt, som exempelvis att producera mer text. Men ibland – mina bättre dagar – tycker jag att det också är lite härligt, man får tillfälle att njuta lite av sina egna ord utan att ha så mycket krav på sig själv. Man kan tänka på sig själv lite som en läsare, istället för en skrivare. Bara så där för en dag.

  2. Ja, jag försöker tänka så, men jag tycker att det är ganska svårt. Åtminstone de gånger jag helst skulle vilja vara skrivare och inte läsare. Men jag håller med, det kan vara härligt. Det är ganska coolt hur pass snabbt det går att få distans till den egna texten om man bara har gjort något annat emellan. Det är ju bra, egentligen. 🙂

Kommentera

