Måndagar är bättre än helger!

Inte på alla sätt förstås, men på vissa. Åtminstone är det så med måndagar att jag inte förväntar mig att de ska vara något annat än just måndagar. Ett misstag som jag ofta gör med helger är att jag har en tämligen orimlig föreställning av vad jag borde hinna med, eller snarare; jag har flera olika förväntningar som jag av någon anledning inte lägger ihop med varandra. Tillsammans blir de orimliga. Efter lite självrannsakan har jag kommit fram till att mina helgplaneringar ofta baseras på följande (möjligen något felaktiga) antaganden:

1) Aktiviteter som kan göras när som helst under helgen gills inte. De kan ju alltid göras någon annan gång.
2) Aktiviteter som sker hemma gills inte. Bara det att vara hemma är att vila (se vidare punkt 3).
3) Att vila gills inte. Att vila är att göra ingenting, och att göra ingenting kan omöjligen ta någon tid.
4) Aktiviteter som bara innefattar mig själv gills inte. Dem kan jag ju flytta runt lite hur som helst utan att det stör någon annan.
5) Hushållsrelaterade aktiviteter gills inte. De måste ju alltid göras, alla dagar. Rimligen borde de knappt märkas, lite som när man andas.

Givet ovanstående trodde jag att jag bara hade en enda sak att göra den här helgen; att gå på en väns födelsedagsfest. (Nåja, jag skulle även fixa en födelsedagspresent, men den aktiviteten var ju så oerhört relaterad till själva festen att den måste räknas som en och samma, eller hur? Just det!) Med bara en enda inplanad aktivitet såg jag fram emot en helg när jag kunde ta sovmorgon (nåja, minus morgonkissningen av hunden), gå till ett trevligt café och sitta och skriva, samt ta långa och inspirerande prommenader tillsammans med familjen.

Nu var det ju tyvärr så att det inte var riktigt sant. Jag skulle tydligen även bjuda några efterlängtade släktingar på middag (se antaganden nr 2 och 5) och ta emot ett nytt akvarium till våra akvariefiskar (2). Jag behövde tvätta (1, 4, 5) och både jag och resten av familjen visade sig behöva äta lunch (5), både lördag och söndag (!) vilket resulterade i disk (5). Utöver detta arrangerade jag en litteraturdiskussion med några vänner och fixade fika till densamma (nr 2), vilket resulterade i mer disk (5). Någonstans mitt i allt det där upptäckte jag att jag var ganska trött, och att göra ingenting särskilt (3) visade sig även denna gång ta väsentligt mer tid än ingen alls.

Behöver jag nämna att det inte blev några timmar på något café (nr 1 och 4)? Nej, för mitt skrivande är det alldeles vanliga vardagar som är det allra bästa.

4 reaktioner på ”Måndagar är bättre än helger!

  1. Aha. Det förklarar en hel del. Varför mina helger blir som de blir… Har testat att planera ingenting inför en helg, och det medförde att det med ens fanns gott om tid för oväntade saker att hända!

Kommentera

