Vilka är dina litterära klassiker?

Det är en av frågorna som Bodil Malmsten ställer i boken ”Att skriva –så gör jag”. Hon presenterar också sin egen lista med klassiker. Oftast får jag prestationsångest av sådana listor. Oftast finns det många böcker där som jag inte har läst och som jag tycker att jag borde ha läst. Eller också finns det böcker där som jag har läst men inte alls tycker om. Genast börjar jag fundera på om jag verkligen är en sådan som läser mycket. Jag tycker ju det, men det kanske inte är sant. Har jag en god smak? Vad är god smak?

Den här gången blev det inte så. Jag insåg äntligen att jag inte behöver bocka av varje rad på någon annans lista. Jag har redan min egen. Jag behöver inte lära mig att uppskatta Röda rummet. Varför skulle jag det, jag vill verkligen inte skriva som Strindberg. Jag har andra som jag ser upp till, böcker som lever kvar i mig och som jag ständigt återvänder till. Nu funderar jag som bäst på de böckerna och vad de kan säga mig om vad jag vill uppnå med mitt skrivande. Vilka böcker (eller andra inspirationskällor) återvänder du till? Här är min lista, eller en del av den:

Frans G. Bengtsson: Röde Orm

Erlend Loe: Doppler

Tove Jansson: Muminpappans memoarer

Salman Rushdie: Haroon och sagornas hav

Jane Austen: Pride and predjudice

Ursula le Guin: Very far away from anywhere else

Kerstin Ekman: Hunden

Peter Pohl: Janne min vän

Michael Ende: Momo eller kampen om tiden

Malin Backström: Berättelser som inte får vidröras

Inger Christensen: Sommarfugeldalen

Tomas Tranströmmer: Sorgegondol

James Wood: How fiction works

Anna Gavalda: Tillsammans är man mindre ensam

Earnest Hemmingway: Den gamle och havet

2 reaktioner på ”Vilka är dina litterära klassiker?

Kommentera

