Bokrea!

Doppler

Men vad är nu detta? Flera stycken likadana? Och dessutom av en bok jag hade sedan tidigare. Det är så med mig att när jag tycker riktigt mycket om en bok så blir jag i det närmaste missoinerande. Den här boken måste verkligen alla läsa! Jag vill ge bort den i present till alla jag tycker om! Så; är det någon som inte läst Doppler av Erlend Loe och som känner för att få ett litet paket på posten?

Sen köpte jag förstås lite böcker som jag inte har läst. Min favoritbokhandel hade utförsäljning av uddatitlar i källaren. Det är så jag tycker att bokrea borde vara; en ny chans att hitta lite mer ovanliga böcker, snarare än stora tittlar i blankpapprade kataloger, ännu billigare än vanligt. Med en blandning av eufori och dåligt samvete fyndade jag ett tiotal diktsamlingar för nästan inga pengar alls. Fantastiskt med så många nya böcker att upptäcka. Men hur mycket pengar får egentligen författaren för en bok som jag bara betalar tio kronor för?

Nu väntar jag bara på några lediga dagar (eh… i sommar kanske?) så att jag får tid att läsa både dem och resten av den gigantiska högen på nattduksbordet. Slutligen tänker jag det jag alltid tänker när jag just köpt böcker; hur ska det gå om tio år? Såväl böckerna som bokhyllorna verkar föröka sig genom delning, snart kommer jag att behöva en herrgård för att herrbärgera dem. Dagens i-landsproblem alltså. Vilken rikedom det är att ha så här många böcker!

6 reaktioner på ”Bokrea!

  1. Oj, ja, det här verkar missionerande! 😀 Men varför måste alla läsa Doppler?? Du får berätta det när vi ses! Jag har försökt läsa Erlend Loe men kom aldrig igenom den boken jag började med…..

    • Jämfört med Erlend Loes andra böcker tycker jag att Doppler är i en helt egen klass, men det är klart att alla inte alls måste läsa Doppler. Jag tycker egentligen att man ska läsa precis vad man vill. Men Doppler var en bok som fick mig att må väldigt bra när jag läste den; ta det lite lugnare, se lite mer avspänt på världen. Flera jag pratat med som läst Doppler säger samma sak. Och det vill jag ju att alla ska få chansen till. 🙂

      Dessutom tycker jag att inledningen är närmaste genial. ”Min far är död. Och igår tog jag en älg av daga. Vad ska man säga? Det var den eller jag.” Erkänn att du blir lite nyfiken på fortsättningen? 😉

  2. Åh Doppler! Åh Mysbloggen! Jag tappade förstås bort adressen, men nu är den sparad. Får jag förresten skicka en länk till Virve? Det var trots allt hon som upplyste oss båda om att alla som behöver ta det lugnt ska läsa Doppler. =)

Kommentera

