Ett färdigt manus inom räckhåll

Jag tror att jag snart kommer att vara färdig med ett av mina bokprojekt. Inte färdig på det viset att jag aldrig mer kommer att ändra ett ord, eller att jag omedelbart tänker skicka in manuset till förlag. Men klar som i: nu är den så klar som jag just nu kan göra den. Bara det är stort för mig, för jag har många års arbete på halvfärdiga projekt bakom mig.

Låt mig först berätta lite om min fantastiska skrivgrupp. Vi är sju personer som träffas fyra helger om året för att diskutera varandras texter, som vi har läst i förväg. Den stora gruppen är uppdelad i två små, och det är framför allt i dem vi arbetar. Dels för att vi aldrig skulle hinna med att prata om sju texter på bara lite drygt två dygn, dels för att det är bra att spara några färska ögon till helhetsläsning. När någon har ett färdigt manus diskuterar vi det i storgrupp.

Det här arbetet är givande på så många sätt, både att få hjälp med sin egen text, och att se de andras manus växa fram. Varje träff ses vi och fortsätter våra textsamtal där de slutade gången innan. Vi pratar och pratar och pratar. Vi lagar god mat, i synnerhet soppor och efterättspajer. Och kanske, om vi hinner, går vi en promenad. Den här helgen var en sådan helg.

20130316_131004
Helgens soppa: morots- och ingefärssoppa med apelsin.

Den här gången blev det lite annorlunda. I min lilla grupp var det bara två personer som kunde komma, och ingen av oss var i akut behov av respons den här gången. Jag vet på ett ungefär vad jag har kvar att fixa, jag har bara svårt att hitta tid att faktiskt göra det, och M befinner sig precis i uppstartsfasen av ett projekt. Alltså bestämde vi oss för att ha en skrivarhelg, bokstavligt talat.

Det var precis vad jag behövde. Jag har länge haft på känn att jag inte har så väldigt långt kvar. Jag har tänkt att om jag bara kan ordna lite sammanhängande tid, istället för några halvtimmar här och där, så kommer boken snart bli klar. Ändå har jag inte riktigt kunnat tro på det, på riktigt. Igår och idag fick jag äntligen den där sammanhängande tiden, och nu vet jag att jag hade rätt. Ljuset i slutet av tunneln! Mål i sikte! Land föröver! etc etc.

Nu måste jag bara fortsätta, och för att klara det behöver jag ett konkret mål. Jag skriver det här, då blir det officiellt och sant. Senast i juli ska jag skicka min bok för helhetsrespons till hela min skrivgrupp. Så det så.

12 reaktioner på ”Ett färdigt manus inom räckhåll

  1. Rolig bild: om man bara tittar lite snabbt kan man tro att soppskålen bara är tallriksstor! Fast där bakom syns ju limpan och tallrikarna. 🙂

    Officiellt och sant! Hurra!

  2. Jag gör samma sak vad gäller min roman. OUTAR big time till alla att jag ska skriva en sida om dagen så är det klart till sommaren. Så slipper man inte undan, det är ju så lätt annars. Kör på!!

    • Det är den!
      De flesta av oss träffades på en skrivkurs, jag tror det var 2007, och sedan dess har vi hållit på. Jag tror att en av anledningarna till att vi, till skillnad från många andra som slutar en kurs och säger att man ska fortsätta ses, är att vi har hållit benhårt på att alltid bestämma datum för nästa träff innan vi skiljs åt.
      Jag är oerhört tacksam att jag har dem. För några år sedan hade jag en period när skrivandet mest kändes frustrerande, för gapet mellan det jag ville göra och det som blev var så stort, och om det inte varit för min skrivgrupp hade jag nog inte kunnat fortsätta försöka just då. Och så har vi fantastiskt roligt förstås. 🙂
      Har du något skrivarsammanhang?

      • Vi är ett gäng som träffades på en romankurs i London februari 2011 och som pratat om att åka iväg på skrivarhelg tillsammans. Hittills har vi inte lyckats, men vi satsar vidare 🙂

      • Ja, gör det! En sådan grupp är guld värd. Och min erfarenhet är att det blir lättare och lättare att få ihop, det blir fort en rutin. Det svåraste är den där första gången.

Kommentera

