Här är här där man är

Kloka personer i min omgivning frågar mig ibland varför jag alltid gör det så svårt för mig. Det gör jag väl inte, svarar jag automatiskt, men faktum är att de har rätt. Ytterst sällan väljer jag den enklaste vägen, eller ens den näst enklaste. Om jag får välja mellan att göra något jag kan och något jag inte kan, väljer jag nästan alltid det jag inte kan. Man lär sig mycket på det viset, man utvecklas hela tiden och har nästan aldrig tråkigt, men ibland leder det bara till att saker och ting blir onödigt komplicerade. Förkrångligade, som min lillasyster sa när hon var liten.

Nu i helgen förundrades och förskräcktes jag över hur lätt det gick att skriva när jag hade flera timmars sammanhängande skrivtid, det har jag skrivit om bland annat här. Jag tycker att jag kämpar för att skapa tid till mitt skrivande, men jag börjar misstänka att det är ett typiskt fall av förkrångligande. Jag gör det svårare än det behöver göra, och en orsak till det är att jag ofta försöker göra flera saker samtidigt och vara på flera ställen samtidigt, i tanken.

Jag var bättre på det här när jag var liten, det är nog alla barn. Vi lyssnade på Fem myror är fler än fyra elefanter: där är där man inte är, här är här där man är. Och underförstått: det är ingen idé att försöka vara där man inte är för det är omöjligt. Inga konstigheter egentligen.

Varför är det så svårt att verkligen vara där man är? Varför skrivs det bok efter bok om mindfulness och medveten närvaro? Kanske för att det även ligger en hel del sanning i vad Ivar Lo Johansson sa; ”människan är inte där hennes skor står, utan där hennes drömmar är”. Det händer ganska ofta att jag tänker på skrivande i situationer där det inte passar så bra, till exempel på jobbet. Och liksom för att kompensera detta tänker jag ganska ofta på jobbet när jag skulle kunna ägna mig enbart åt skrivandet.

Nu ska jag lyssna på Eva, Magnus och Brasses här-och-där-visa och öva mig på att göra en sak i taget. Gör det ni också!

Idag är jag här:

KTH

2 reaktioner på ”Här är här där man är

Kommentera

