Påsklov

Nu har jag påsklov. Eller nej, inte riktigt, men jag har en av årets fem semesterveckor. En hel vecka ledigt, och jag är påväg till fjällen med familjen. Datorn är med. Jag hoppas få tillfälle att skriva lite, men jag är inte säker på om det kommer att bli. Jag har nämligen aldrig lyckats med att skriva på en semesterresa. På kvällarna brukar jag övermannas av Den Stora Semestertröttheten och på dagarna vill jag vara utomhus.

Min målsättning den här veckan är
att inte bli stressad över det. Mitt projekt står inte och faller med den här veckan. Om det blir något skrivet så blir det, då ska jag vara glad för det. Om inte så kommer jag ändå ha vilat, varit ute mycket, läst böcker (vi har en hel väska med oss) och träffat familjen. Det är verkligen inte så dumt det heller.

4 reaktioner på ”Påsklov

  1. Jag tror alltid att jag ska hinna skriva jättemycket om vi är lediga och till exempel åker till svärföräldrarna eller mina föräldrar en helg – och inte ska göra någonting mer än att sitta i en villa på annan ort i tre dagar. Men nej. Vips har vi ätit, promenerat, spelat och tv-tittat oss igenom hela helgen, med avbrott för några blöjbyten och barnläggningar, och datorn ligger kvar där jag packade ner den. Ha en skön skidresa.

  2. Tror det är rätt inställning. Datorn skall med, _ifall_ det blir skrivtid – inte för att det skall bli. Har man semester så har man. Det är i alla fall min erfarenhet. Därmed inte sagt att det kan bli väldigt bra att ha med ”skrivarsinnet” när man reser, även om man inte får så mycket skrivtid.

    Jag hade med datorn en vecka vi bodde i en liten stuga i Connemara i somras. Tänkte att då blir det säkert tid att skriva. Jag skrev bara några enstaka rader, men är ändå glad att jag gjorde det. Det blev till slut en novell inspirerad av miljön där, och även om den skrevs huvudsakligen i efterhand så var det värt att ha med datorn dit. Jag lyckades fånga stunden genom de där få raderna, och sen fick jag bita ihop och skriva huvuddelen av texten efteråt.

    • Det är verkligen sant. Om man bara lyckas fånga någonting, en känsla eller en stämning, så går det att göra själva jobbet senare. Jag ska försöka fånga någon form av inspiration här. 🙂

Kommentera

