Fria tankars flykt

Hög luft. Långt mellan träden. Lysande vit snö. Ingenting i huvudet, utom ett par rader av Edith Södergran: jag går på sol, jag står på sol, jag vet av ingenting annat än sol. Och jag tänker att det är detta som är riktig poesi, rader som kan sätta ord på en stämning eller känsla där ens egen formuleringsförmåga kommer till korta.

Kanske är det också mer riktiga tankar jag tänker nu, när allt vardagsbrus och alla måste-tankar är borta en liten stund. När kroppen för en gångs skull är tröttare än huvudet. Det känns så.

image

ur Triumf att finnas till av Edith Södergran, ur Septemberlyran (1918)

Vad fruktar jag? Jag är en del utav oändligheten.
Jag är en del av alltets stora kraft,
en ensam värld inom miljoner världar,
en första gradens stjärna lik som slocknar sist.
Triumf att leva, triumf att andas, triumf att finnas till!
Triumf att känna tiden iskall rinna genom sina ådror
och höra nattens tysta flod
och stå på berget under solen.
Jag går på sol, jag står på sol, jag vet av ingenting annat än sol.

/…/

3 reaktioner på ”Fria tankars flykt

  1. Ping: Fria tankars flykt | Min väg

Kommentera

