En karaktärernas mästare

Jag har inte skrivit så mycket den här veckan, några rader i ett anteckningsblock bara, men läst har jag gjort. Framför allt har jag läst Gold, Chris Cleaves senaste roman. Jag tycker den är helt fantastisk, ett bra exempel på att böcker både kan vara bästsäljande och väldigt, väldigt bra, samtidigt.

Det jag, och många med mig, uppskattar men Chris Cleaves böcker är hur han hanterar karaktärerna och deras historia. Genom boken får man successivt veta mer och mer om deras liv, på ett sätt som både känns fullständigt logiskt och hela tiden överraskar en. Det i sig är ju ingenting unikt, så försöker vi väl alla göra för att fördjupa våra karaktärer. Skillnaden är att Chris Cleave konsekvent lyckas, och fram träder karaktärer som känns som riktiga människor. Jag läser, och jag vet inte hur jag vill att det ska gå. Situationerna är aldrig så enkla att det bara finns en eller två tydliga riktningar.

För några veckor sedan skrev Annamaria Jansson ett mycket intressant inlägg på debutantbloggen. Hon skrev att framgång aldrig bara handlar om tur eller medfödd begåvning, utan om hårt arbete. Så är det också i detta fall. Manuset som skulle bli Gold fanns i sex sinsemellan mycket olika versioner innan det fick sin slutgiltiga form. I slutet av boken tackar Chris Cleave den som läst och kommenterat dem alla. Boken i sig handlar också mycket om det här; det enorma arbete och de uppoffringar som alltid ligger bakom framgång.

Läs och inspireras!

image

Kommentera

