Så många serier, så lite tid

Nu i helgen var jag på seriemässa och kom, inte helt oväntat, därifrån med en massa serier. Det blev Deus Ex Machina: fadren den senaste delen av Ola Skogängs och Daniel Thollins mysterielösande björn Theo, en vacker och eftertänksam förortsberättelse av Jon McNaught som heter Dockwood, den ordlösa men väldigt snygga panoramaserien Rise and Fall av Micah Lidberg som skildrar evolutionen, samt slutligen Berättelser från Engelsfors, serieberättelser som anknyter till böckerna Cirkeln och Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.

(Någon gång ska jag roa mig med att räkna ut hur stor andel av min lön jag lägger på böcker i olika former. Eller också inte. Kanske är det bättre att leva i lycklig ovisshet. Så är det nog.)

Som om inte det vore nog blev jag häromdagen presentad med Liv Strömqvists Ja till Liv. Nu skulle det sitta fint med ett litet aprillov så jag hinner läsa alltsammans.

image

4 reaktioner på ”Så många serier, så lite tid

  1. Åh. Blir så glad av alla fina serier och grafiska romaner. De är så många som är så mitt i prick. Har inte hunnit läsa nån av de där ännu.Så många grejer att läsa. När ska man gräva fram tid för det?

  2. Berättelser från Engelsfors har jag läst, den är bra! Väldigt vackra illustrationer, även om jag inte tycker att den gav supermycket nytt. Men värt att läsa om man gillar Cirkeln och Eld 🙂

    SV: Visst får jag kommentarer till gamla inlägg! Vad konstigt att hon inte svarat eller lagt till din blogg. Hon får säkert mycket mail, fast så mycket att hon inte kan svara på mail från bloggare känns väldigt märkligt.

    Jag minns faktiskt inte exakt hur jag gjorde, jag försökte leta i mailen om jag mailade henne, men jag hittar inget. Jag undrar om jag inte hörde av mig till henne på Facebook, inte ett meddelande, utan i en tråd hon hade på Facebooksidan. Men det borde ju gå bra att både maila och skriva meddelanden på Facebook tycker jag! Prova skriv till henne igen och fråga varför hon inte svarat, tycker jag. Säg till om hon inte svarar igen så kan jag också prova höra av mig. Tänker att pressen ökar om vi är två som tjatar 😉

    • Det bästa med Berättelser från Engelsfors tycker jag är själva grejen. Den är lite som sin egen fan-fiction och varken serier eller fan-fiction brukar ju tas på särskilt stort allvar. Fan-fiction är jag inte så insatt i, men på serifronten finns det jättemycket väldigt bra litteratur som inte kommer fram så mycket. Så jag tycker att det är kul att den finns, och att den trycktes på samma förlag som böckerna. Förhoppningsvis bidrar det till att bra serier ses lite mer som litteratur. Men det skulle ha varit roligt med lite mer nytt, precis som du säger. Jag hade hoppats på en liten glimt av vad som kommer att komma i Nyckeln. 🙂

      Sv: Tack! Jag försöker vidare helt enkelt, även om jag börjar känna mig lite som en stalker. 😉 Jag säger till om jag inte lyckas.

Kommentera

