Den poetiska paradoxen

Ett vanligt sätt att visualisera framsteg på skrivarbloggar är att räkna antalet ord man producerat. Eller sidor, eller tecken. Här kan vi till exempel följa hur Manuskt passerar 400 000 tecken, hur AnnaMaria Jansson får till 10 sidor och passerar två tredjedelar av boken, och hur Anna (Kära Syster) uppnår 100 000 ord. Hurra för er! Fantastiskt bra jobbat!

Hur gick det då för mig igår? Jo tack, efter dagens arbetspass stämplade jag in på -27 ord. Minus! Det känns förstås lite futtigt. Ändå gick det väldigt bra att skriva. Att kalla det för ett genombrott vore att överdriva en smula, men det var inte långt ifrån. Hur är det möjligt? Jo, jag satt och knåpade på min diktsamling, och i den typen av projekt är antalet ord ett ganska dåligt mått på hur långt man har kommit.

Nu borde jag i och för sig inte ha skrivit på diktsamlingen alls, eftersom jag gett mig själv en deadline i mitt prosaprojekt. Jag borde jobba koncentrerat med det och jag borde gå åtminstone plus minus noll i antalet ord, men hjärnan beger sig hela tiden ut på villovägar.

Jag tänker att det kanske är en naturlig del av processen, lite som våren. Vissa dagar kan det se ut som att det går åt fel håll, men det är så det måste vara och på det stora hela blir det bättre och bättre.

image

Ovan: sent i april.
Nedan: femton minuter senare i april.

image

5 reaktioner på ”Den poetiska paradoxen

  1. Jag landade på i runda slängar 2500 ord i går. Frågan är väl bara om det är ”bra” ord.
    De bästa var nog några snabba inspirationsutkast om sammanlagt ca 1000 ord. Det blev inte bra rent språkligt sett, men ett par idéer dök upp som jag säkerligen kan jobba vidare på. = vinst!

    Det där med minus har jag också varit med om. Man bearbetar en text och tar bort en hel del ord, men slutresultatet ger en betydligt bättre text. Resultat: ren vinst! Bra jobbat!

  2. Det är nog viktigt att komma ihåg att även en minskning av antalet ord kan vara ett steg framåt, även när det gäller prosa. Att sålla bort och renodla bland alla tecken brukar vara svårt i början, och nästan kännas som slöseri, men ofta gör det texten bättre.

Kommentera

