Mitt rimlexikon och jag

Mitt rimlexikon och jag har haft en fin relation alltsedan jag var femton år och fick det i julklapp av min farfar. Det har hjälpt mig många gånger, men inte så ofta på det vis jag trodde att det skulle. När jag skriver dikter blir det aldrig riktigt bra om de inte kommer helt och hållet inifrån mig själv, och det gör det ju inte om jag slår upp rimord i en bok. Däremot har jag nytta av det på andra sätt.

Relativt ofta händer det att jag hakar upp mig på ett ord, slutrim. Jag har en rad som jag så gärna vill kunna använda, och jag tänker: det måste ju finnas fler ord som rimmar på det här och om jag bara tänker tillräckligt mycket kommer jag på dem. Då kan jag ta fram mitt rimlexikon och konstatera att nej, det finns det faktiskt inte. Åtminstone inte några jag kan använda i det sammanhanget. De användbara rimmen brukar dyka upp ändå, även om jag har svårt att lita på att det är så.

Däremot slår jag upp rim när jag skriver vers. (Jo, jag skiljer på seriösa dikter och verser, även om det kanske framför allt är ambitionen som är olika.) Det kan vara rimmade tal till en fest, eller den 23 december när mina syskon och jag skriver julklappsrim. I sådana verser tycker jag att långsökta vändningar eller rena nödrim närmast är en fördel. Ju fler tungvrickningar och nyordsformer desto bättre. Ekvilibrist? Javisst!

Det händer också att jag sitter och bläddrar helt på måfå. Det är någonting så fascinerande med alla dessa ord och hur de förhåller sig till varandra. Ord som vanligtvis inte har någonting med varandra att göra står plötsligt intill varandra. Bondska och ondska till exempel. Vad har de gemensamt mer än sitt slutrim? De är ett ensamt slutrimspar, rimmar bara på varandra, ändå har de så lite gemensamt. Endast i ett mycket speciellt sammanhang skulle de kunna användas tillsammans och det får mig att fundera över hur ett sådant sammanhang skulle kunna se ut. Fantasieggande… Så lättroad är jag. 😉

Rimlexikon

11 reaktioner på ”Mitt rimlexikon och jag

  1. Okej! Det triggade igång mig också – ondska, bondska – men det blir mest bondkomik av det….. hahahahaha… 😀
    My name is Bond, James Bond.

    • Hej Anna och välkommen hit! 🙂
      Jag visst är det härligt med rim. Och det går ju utmärkt att både att rimma och att samla på rim även utan lexikon. Jag har faktiskt två, men det ena har jag knappt öppnat. Inte för att det är något fel på det, utan för att det inte är Det Rätta Rimlexikonet. Jag får ge bort det till bättre behövande vid tillfälle. 😉
      /Liv

  2. Rimlexikon är roliga! Jag har också två: Ant. Hammarlöws klassiska och ett modernare från Ica bokförlag. Mest har jag använt dem när jag har skrivit studentspex på rim, men de är också kul att bara bläddra i. Hammarlöws dubbelrimdel är bitvis helt sanslös, med exempel som ”spritjäsning – banditkväsning”, ”samojedpublik – Mariefredbutik” och ”svagdricka – antropofagflicka”.

Kommentera

