Dramatik i kopieringsrummet

Två veckor före varje skrivträff, det vill säga ungefär nu, skickar vi in texter till de andra i gruppen. Texter som ska läsas och kommenteras och läsas igen. Texter som ska klottras fulla med tankar och reaktioner i marginalerna och mellan raderna. Texter som alltså måste skrivas ut.

Eftersom jag inte har någon skrivare hemma skriver jag ut responstexterna på jobbet, och varje gång är jag jättenervös. Inte egentligen för att jag skulle göra något otillåtet. (När jag var nyanställd frågade jag faktiskt om det var att ok att skriva ut ca 60 privata sidor var tredje månad och fick svaret ”jaja, bara du inte frågar”.) Nej, det är för texternas skull jag oroar mig.

Responstexterna vi skickar in till varandra är ofärdiga, liksom ömtåliga. De är inte redo att visas upp för världen, och jag ser det som en ynnest att jag får läsa dem i det stadiet. Att vi vågar skicka in ofärdiga texter bygger på att vi litar på varandra, och på att det är vi och inga andra som får se. Alltså känner jag att jag måste vakta den där pappersbunten med mitt liv. När jag läser på tåget viker jag in dem i ett kollegieblock eller en tidning och öppnar bara en liten glipa så att ingen ska kunna kika över min axel, men det svåraste är alltså själva utskriftssituationen.

Mitt arbetsrum ligger längst bort i änden av en lång korridor, rummet där skrivarna står ligger i andra änden. Jag väljer en tidpunkt när så få som möjligt är på plats, oftast kring lunch. Sedan går jag en sväng och hämtar kaffe (också i andra ändan av korridoren). Påväg tillbaka kollar jag skrivaren. Att ingen är där, att den fungerar, att inga utskrifter ligger på kö. Väl tillbaka på rummet öppnar jag alla dokument samtidigt. Jag ställer om skrivarinställningarna till dubbelsidigt, och så, pang pang pang, skriver jag ut alla dokumenten samtidigt. Blixtsnabbt tabbar jag över till ett annat program (så ingen ska kunna läsa på skärmen) och sedan springer jag i full karriär genom korridoren.

Oftast går det som smort, men igår var skrivaren misstänkt tyst när jag kom flängande. Paper jam. Inte på ett ställe, utan på sju ställen, bakom diverse fack och luckor och valsar. Till råga på allt hade en kollega bestämt sig för att skriva ut 15 exemplar av en ganska tjock rapport alldeles före mig. Och naturligtvis hade jag ett viktigt möte fyra minuter senare. Jaja. Det var bara till att fixa och vänta och vänta och vänta. Och låtsas som om jag inte alls skulle iväg någonstans. Som om jag inte ville något hellre än att stå närmast kopiatorn och skicka min kollega rapport efter rapport.

Nåja, här är de. Mission completed. Ingen såg den här gången heller.

20130514_162734[1]

6 reaktioner på ”Dramatik i kopieringsrummet

  1. Känner igen din oro. Har också gjort så där förr, innan egen skrivare. Men de gånger det hände att nån annan var på gång också gick jag tillbaka till min egen dator, öppnade printerfunktionen och tryckte delete för att det jag printat inte skulle printas då. Så kunde jag göra om det senare när det inte var nån kollega ivägen. Men jo, pust, man vill verkligen inte slarva omkring med andras texter. Inte sina egna heller.

  2. Nej, man vill ju inte det. Snart, snart ska jag köpa en skrivare. (Jag ska bara flytta först, så jag har någonstans att ställa den. 🙂 )

    Jag testade faktistk att springa tillbaka och radera mina utskrifter i printerfunktionen, men den hade redan skickat jobben vidare därifrån. Teknikens under…

  3. Jag skrev ut när jag var sist kvar av alla, och då bara några sidor i taget, för att inte råka ut för att det fastnade. Såg för mig hur färgen tog slut, någon kom nästa dag och fyllde på, och sen fick hela texten i knät. Nojar vid utskrift är vi alltså fler som gör 🙂

Kommentera

