Bortbytta böcker

Idag är det alltså den stora bokbytardagen, och som utlovat placerade jag ut några böcker på tåget. Jag valde böcker som jag läst och uppskattat, men som jag inte känner att jag behöver läsa om. Eftersom jag bara lämnade dem vind för våg på tåget valde jag också pocketböcker. Jag har inte bytt till mig någon bok, men det gör ingenting. Jag har så att det räcker ändå.

Jag läser inte så jättemånga deckare (utom periodvis när jag är väldigt trött), men Åsa Larssons böcker, till exempel Till dess din vrede upphör tycker jag verkligen om. Hon har ett poetiskt språk och en förmåga att skapa levande och trovärdiga karaktärer, både människor och djur. Brotten och brottsutredningen finns där, men det är liksom inte det som är huvudpoängen.

Kajsa Ingermarssons Bara vanligt vatten kan beskrivas som en typisk chick-litt eller relationsroman. Eftersom huvudpersonen är en bästsäljande författare ger den en hel del inblick i hur förlagsvärlden fungerar, vilket jag tyckte var spännande. I övrigt var den lättläst och lättsmält. Ingen bok jag kommer minnas för evigt, men perfekt avkopplingsläsning och en välskriven sådan.

I Ian McIwans Hetta får vi insyn i några av forskarvärldens mindre trevliga sidor. Trots att han drivs av egenintressen lyckas den synnerligen osympatiska huvudpersonen i slutändan ändå göra något gott. I en intervju om boken sa Ian McIwan ungefär såhär. ”Jag känner en stark förtröstan inför mänsklighetens förmåga att rädda världen, inte för att de egentligen bryr sig, utan för att det gagnar dem själva.” Det tänker jag på ibland när jag tvivlar på mänsklighetens inneboende godhet.

Hejdå, böckerna, hoppas ni hamnar hos någon som blir glad!

Bokbyte

13 reaktioner på ”Bortbytta böcker

  1. Jag tycker också Åsa Larsson skriver otroligt bra.
    Inom en annan genre, så är Anne Rice också fantastisk när det gäller att skriva. De skriver oerhört bra romaner, som handlar om mord respektive vampyrer. Men också om oändligt mycket mer.

  2. Kul variant på bokbytardagen! 🙂 jag funderade nästan på att göra något liknande, men istället lämnade jag två böcker i tunnan och tog med mig de andra två hem igen. Jag hade också ganska bra böcker men de flesta verkade ha dumpat rena skräpet, och då är det ju inte mycket till vits med en bokbytardag.

  3. Vi har ett hyllplan i en liten hylla här på ”MittDagliga” med möjligheten att lämna respektive ta böcker.
    Jag upplever det som att det bara är jag här som tar och ger.
    Förutom S då, som initierade det hela.
    Men tanken är superb – så länge ingen får för sig att dumpa ett smärre bibliotek.
    Fast då vore förstås jag där och nosade. 😀

Kommentera

