När flera saker är viktigast, samtidigt

Jag inbillar mig att jag har vissa benhårda principer. En av dem är att aldrig, aldrig planera in någonting på söndagskvällen efter en skrivträff. Jag är helt enkelt för trött. Oavsett hur lugn jag i förväg tänker att just den här träffen kommer bli och oavsett varför. Anledningen till att jag numera har den här principen är förstås att jag har testat det motsatta. Jag har alltså bestämt mig för att inte göra det igen, och jag har tänkt på det som helt oproblematiskt. Skrivträffarna är ju det viktigaste jag har, och allt annat får helt enkelt stryka på foten.

Problemet, visade det sig, är att det finns andra saker som också är viktigast. Min kör till exempel. Den är fantastisk. Vi sjunger musik i en eller fyra eller åtta eller tolv, men oftast sex stämmor, och vi är ungefär två personer i varje stämma. Vi sjunger sakral renässansmusik, dvs kyrkomusik från sent 1500-tal, framför allt musik från England. Tonsättarna William Byrd och Thomas Tallis är de mest kända från den perioden, men det finns många andra som är precis lika bra, som John Shepard, Christoffer Tye och Robert White.

Jag älskar den här musiken, stämmorna är helt likvärdiga och flätar sig om varandra i långa, meditativa slingor. Ofta är texterna också väldigt poetiska, som i partiet här nedanför; ”nu när den eldiga solen sjunker, fyll våra hjärtan med glädje”. (Eller någonting ditåt, mitt latin är inte vad det borde vara.) Jag älskar även människorna i min kör och att sjunga tillsammans med dem. De är alla väldigt duktiga, och jag är tacksam för att jag har förmånen att få utöva musik på en såpass hög nivå.

(Den som trodde att det här med versmått var mitt enda nördiga specialintresse hade alltså fel. Jag har upptäckt att ett utmärkt sätt att inte verka alltför nördig är att vara nördig på många helt olika områden. Tips! 😉 )

Nu har det slumpat sig så att vi ska ha konsert på söndag kväll, alltså alldeles efter skrivträffen. Skulle jag stanna hemma? Det går inte. I vissa av styckena vi sjunger är jag ensam i min stämma. Skulle jag stanna hemma från skrivträffen? Det går ju inte heller. Min benhårda princip var inte så benhård den här gången heller.

20130518_181405[1]

6 reaktioner på ”När flera saker är viktigast, samtidigt

  1. Jag tror att om man är ”nördig på många helt olika områden” så kan det nog inte hjälpas att det händer ibland att flera saker är viktigast samtidigt! 😉

    Någon gång skulle jag vilja höra din kör.

  2. Åh, jag känner igen mig! I det stora hela är det ju positivt att ha många intressen, bara man kan acceptera att de inte kan ta lika stor plats hela tiden och inte känna sig otillräcklig när något intresse måste stå tillbaka för ett annat. Så försöker jag tänka i alla fall, fast det är svårt.

    • Ja, mest är det ju positivt. 🙂 Men det är svårt att få till den perfekta aktivitetsnivån. Om det är lagom för det mesta, händer det ju ibland att det blir för mycket. Det är nog bara så det är.

Kommentera

