En morgon är det plötsligt sommar

Grönskan djupnar, häggen doftar. Jag kommer att tänka på titeln på en diktsamling; En morgon är det plötsligt sommar av den danska författarinan Naja Marie Aidt. Jag köpte den för några år sedan efter att jag läst och blivit imponerad av hennes novellsamling Babian (som jag skrivit om i det här inlägget.)

Jag tyckte genast om hennes dikter, men av någon anledning blev det inte så att jag läste hela samlingen. Det kom helt enkelt andra saker emellan. Nu har jag plockat fram den igen och det känns alldeles oerhört lyxigt. Det är nämligen en utgåva som är häftad på gammeldags vis, och de olästa sidorna är fortfarande osprättade.

Det blir en så härligt fysisk läsupplevelse, att få stanna till inför varje uppslag och försiktigt bryta igenom den perforerade cellulosan mellan arken. Bara första gången förstås, men ändå. Det förstärker bara ögonblickets tyngd. En sprättad sida kan aldrig mer bli osprättad, och när jag väl fått syn på dikten som står där kan den aldrig mer bli oläst. Inte i just den här boken, och inte av mig.

20130520_084027[1]

”Inget rum är så runt som det här” av Naja Marie Aidt, ur En morgon är det plötsligt sommar (övers. Lars Gustaf Andersson)

Sedan lövskogsskymningen
och en enastående timme
av fred.
Inget ont
kan väl släcka
detta lilla ljus
och mitt ögonblick som viskar:
Allt är som det ska vara.

Här vid min sida
ligger kärleken
som ett kelet djur.
Vid mina fötter
dåsar den stelnade tanken
och låter hjärtat slå
sina taktlösa slag.

I järneken låter
bara pyttesmå fåglar.
De vassa bladen
drar sig tillbaka
för de runda röda bären.

Här finns
inget ont.
Mina knutna händer
öppnar sig
för ett ögonblick
rött och runt,
får min mun att viska:
Allt är som det ska vara.

4 reaktioner på ”En morgon är det plötsligt sommar

  1. Ja de där sprättade böckerna! Sällan man ser sådana nu för tiden. Det krävs nog ett välrenomerat antikvariat, eller för den delen en secondhand eller loppis för det, kan jag tänka.

    • Det här är faktiskt en ”ny” bok. Ellerströms har en serie med diktböcker som de gett ut i gammal stil. Jättetrevlig idé tycker jag, det gör mycket för känslan.

      Faktum är att jag hittade en bok i samma serie på biblioteket häromdagen, nästan helt osprättad. Både lite roligt och lite sorgligt. Roligt att få sprätta, tråkigt eftersom jag ändå på något sätt inbillar mig att alla böcker på biblioteket blir lästa, och det här är ett bevis på att så inte är fallet.

      • Ja det är en jättetrevlig idé! Gör en hel del för känslan, som du säger.
        Nej tyvärr läses väl inte allt på bibliotek heller. Och till slut så utrangeras de, som inte efterfrågas. Synd.
        Åtminstone på det vanliga genomsnittsliga biblioteket. Säkerligen av utrymmesskäl.

      • Ja, jag förstår ju att de måste göra så. Men det är synd när fina och bra böcker sorteras bort! Jag måste erkänna att jag ibland springer och stödlånar gamla favoriter ur magasinet, för att de ska komma upp sig i statistiken och inte försvinna…

Kommentera

