Tegelstensutmaningen

Jag har fått en utmaning av Manuskt. Den består i att rannsaka sin bokhylla, hitta de fem tjockaste böcker man faktiskt läst, samt de två tjockaste böckerna man inte läst. Här är resultatet.

Tjocka böcker jag läst:
1. Brisingr av Christopher Paolini. Det här är tredje delen i Arvtagartriologin om Eragon och draken Saphira. Noga räknat finns den inte i min bokhylla, utan på mitt nattduksbord. Jag köpte bokserien för några veckor sedan, och har nu alltså kommit en god bit in i tredje boken. Lättläst och välskriven fantasy i klassisk stil, gillar man sådana böcker så kan jag rekommendera den här. På vissa sätt märks det dock att Paolini var mycket ung (15 år)när han skrev första boken. Vissa av begreppen han introducerar där är väldigt tydligt lånade från olika ställen, tex Tolkien, Nordisk mytologi och Skandinavisk geografi. Senare i serien snor han lite mer sofistikerat.

2. Les misérables av Victor Hugo. Nej, jag kan inte läsa tegelstenar på franska. Den här är på svenska och det borde egentligen ha stått Samhällets olycksbarn på omslaget, men då skulle inte lika många koppla ihop boken med den fantastiska musikalen av Claude-Michel Schönberg och Alain Boublil. Historien är densamma, men är lite disneyfierad i musikalen. Tex kan jag avslöja att det triangeldrama som är en viktig del av musikalen bara nämns i förbifarten i boken. Annat får ta plats i stället.

3. Härskarringen av J.R.R. Tolkien. Klassikern, i översättning av Åke Olmarks. Det här är visserligen tre böcker i en, men den får vara med ändå, med motiveringen att Tolkien själv faktiskt ville ge ut hela klabbet i en volym. Det var förlaget som sa att det inte gick, ingen skulle orka läsa en bok på mer än tusen sidor. Men här är den alltså, hela härligheten i en volym.

4. The Norton anthology of poetry. 2182 välfyllda sidor, men silkestunna sidor, med tyngden av tankar från århundraden av brittiska poeter. Här kan man alla brittiska klassiker. Jag gillar tex John Donne och William Blake. Eftersom det är en antologi har jag inte läst från början till slut, utan lite här och där, i början och mitten och slutet.

5. Konditorns uppslagsbok Till skillnad från den ovanstående är detta en bok jag läst från pärm till pärm, flera gånger faktiskt. Och inte bara läst, utan använt mycket i praktiken. En skojig detalj är att boken, som titeln antyder, verkligen riktar sig till någon som är konditor och har ett eget konditori. Recepten är dimensionerade därefter. Vill man laga chokladpraliner med sockerskorpa rekommenderas 4,8 liter konjak. Vet ni hur många praliner det blir?! Sedär, nu har jag bestämt avslöjat ytterligare ett nördigt specialintresse. Så kan det gå. 🙂

20130522_185055[1]

Tjocka böcker jag inte läst:
Ojojoj, det är många. Det kan eventuellt vara så att det finns en annan person i hushållet som är betydligt mer förtjust i tegelstenar än vad jag är. För att göra det lite mer rättvisande har jag valt ut de två tjockaste böckerna som jag faktiskt planerar att läsa. Det blir två tjocka tyskar.

1. Tornet av Uwe Tellkamp. Den här boken Sverige-lanserades i samband med bokmässan med Tysklandstema för ett par år sedan, och jag har velat läsa den sedan dess. Delvis för att den har så oerhört snygg framsida. Överlag känns utgåvan väldigt läsvänlig, och det gillar jag.

2. Bergtagen av Thomas Mann, i nyöversättning av Ulrika Wallenström. Också den har ett iögonfallande snyggt omslag. Det är bara att erkänna, sådant funkar på mig.

20130522_185548-1[1]

Jag vidarebefordrar utmaningen till Boktjuven, Jonna Lindberg, Minna Ulin, Kära Syster och Vilse. Ni andra får förstås också gärna berätta om era mest mångsidiga läsupplevelser. Har ni några tegelstenar att rekommendera?

7 reaktioner på ”Tegelstensutmaningen

  1. Chokladpraliner med konjak låter som ett ypperligt nördintresse tycker jag 🙂
    Här bor också en tegelstensläsare. Engelskspråkig fantasy finns i överflöd i bokhyllan. Men jag är inte riktigt mogen för den…

    • Det tycker jag med. 😉 Engelsk fantasy låter kul, tycker jag. Du har ju nyss läst Cirkeln, då är väl vägen dit inte så lång? Jag tycker att det är ganska härligt att det finns olästa böcker i hyllan också. Det känns som en trygghet. Den dagen man blir insnöad tre veckor utan någonting som helst att göra så finns det någonting att läsa. Inte så jättetroligt att den situationen någonsin skulle uppstå, men ändå.

      • Absolut! Man måste ha olästa böcker hemma. Sen har jag kanske lite väl många… När äldre släktingar har rensat ur har jag gärna tagit emot. Men det är trevligt med bokhyllor.

        Vissa av fantasyböckerna kan jag absolut tänka mig att läsa, Tex står Game of thrones-serien där någonstans.

      • Jag börjar misstänka att våra böcker förökar sig genom delning. De blir liksom fler och fler mycket fortare än jag tycker att jag bär hem dem. På gott och ont. Game of thrones-böckerna har jag också tänkt att jag vill läsa, men det dröjer nog ett litet tag innan det blir av.

  2. Här ska inventeras! Får se om jag räknar med makens tegelstenar om andra världskriget eller om jag hittar några tjockisar som jag själv köpt och ännu inte läst 😀
    Pralinerna lät goda, förresten!

  3. Ping: Förbereder … | minnaulin

Kommentera

