Respons: att komma framåt genom att gå bakåt

Det här med respons är en tveeggad välsignelse. Det är fantastiskt förstås, och nyttigt, men det är också ganska jobbigt. Ganska ofta händer det nämligen att jag lämnar in något som jag tänker på som relativt färdigt, bara för att sedan inse att det inte alls är det.

Det handlar inte om att min skrivgrupp får mig att bli överdrivet perfektionistisk. Snarare hjälper de mig att snabbare få en mer objektiv blick för min text. De flesta sakerna de säger tror jag att jag skulle ha fått syn på själv så småningom, men inte nu. Kanske om ett år, kanske om ännu längre tid.

Så fast responsen får mig att göra om sådant jag trodde var färdigt, och det ibland känns som att processen går bakåt, så är det inte sant. Det går framåt, det blir bättre och sådant måste få ta tid.

Såhär ser den ut, min lilla novell från senaste responsträffen. Tio fullklottrade sidor. Flera av sidorna kommer jag stryka, annat ska skrivas istället. Den är inte så jätteklar med andra ord.

2013-05-28 10.01.53

2 reaktioner på ”Respons: att komma framåt genom att gå bakåt

  1. En bra skrivargrupp är verkligen värt guld; medan slarvigt, dåligt underbyggt tyckande i värsta fall kan förstöra för en. Liksom för den delen bara smått mesiga kommentarer av typen ”Det var bra”!
    Jamen varför var det bra?
    Lyckliga du som har en så fin grupp! Jag hade det för ett antal år sedan, men efter en tid spreds folk som för vinden av olika anledningar. I och för sig jobbade vi ihop under att par års tid, så det är kanske inte konstigt att ”verkligheten” ibland kommer emellan så livet tvingas ändra riktning.

    • Så är det ju, allting måste motiveras för att bli värdefullt. Så roligt att du också har haft en skrivgrupp, även om det är trist att ni inte ses längre. Men jag kan förstå att det blir så. Det krävs ju så mycket jobb för att åstadkomma de där väl underbyggda kommentarerna, så det blir nödvändigt att alla verkligen är motiverade att satsa på gruppen, samtidigt…
      Hoppas att du hittar en ny skrivgrupp så småningom!

Kommentera

