Olika skrivande, olika platser

Idag satt jag några timmar på ett café och skrev. Inte på min bok, utan på en jobbtext som jag måste lämna ifrån mig imorgon. Jag gick till ett av mina favoritcaféer, jag har suttit där tidigare när jag behövt jobba på kvällar eller helger. Däremot brukar jag inte gå dit när jag ska skriva skönlitterärt, då har jag andra favoritställen.

Just det här caféet har en lite striktare och stramare stil, på samma sätt som mina jobbrelaterade texter är mer strikta och strama än mina skönlitterära. (Dessutom har de ett fantastiskt gott italienskt kaffe som jag kan muta mig själv med, och jag behöver mutas i större utsträckning när jag ska jobba med mitt vanliga jobb.) Jag är densamma, min dator är densamma, ändå känns det helt annorlunda när jag sätter mig där. Platsen hjälper mig att komma in i rätt stil.

Det är ungefär som att byta kläder. De dagar jag behöver göra ett professionellt och kunnigt intryck på jobbet tar jag på mig kavaj eller kostym, och omedelbart förändras mitt beteende en aning. Jag sträcker på mig lite mer och tänker mer på hur jag formulerar mig och för mig. Det känns fel att ha kostym och lägga armbågarna på bordet. Jag blir en som folk lyssnar på. När jag kommer hem tar jag på mig mer avspända kläder och automatiskt känner jag mig mer ledig.

Det här fick mig att fundera över vilken inverkan mina skrivplatser har fått på boken som jag nu håller på att avsluta. De flesta texterna är till stor del skrivna på tåg, i halvtimmesintervaller. Det är en ganska speciell miljö, med väldigt många människor. Antagligen har det bidragit till att texterna blev noveller, med sinsemellan rätt olika karaktärer. Exakt hur mycket det har påverkat texten kan jag inte veta. Men jag blir nyfiken att testa vad som händer om jag byter miljö. Om jag inte alls skriver på tåg när jag påbörjar mitt nästa projekt, vad kommer att hända då?

20130616_153846[1]

10 reaktioner på ”Olika skrivande, olika platser

  1. Gillar också att byta miljö, och gärna caféer. Det är nåt visst med att sitta och iaktta folk omkring sig. Man får syn på rörelser och känslor till exempel.

    • Ja, och jargong. Och stämningar. Massor med saker. En annan sak som jag gillar om jag ska jobba länge är att byta plats under tiden. Då kan jag lura mig själv att tänka: åh, ett nytt härligt arbetspass! I stället för: mmm, jag har ju suttit här i fyra timmar redan, är jag inte klar snart?

  2. Där sa du nåt tänkvärt! Om miljön där man skriver kan påverka hur man skriver! Jätteintressant!
    ATT det påverkar tvekar jag inte om. Vid vissa tidpunkter och på vissa platser är helt klart lättare att skriva. För mig sent på kvällarna, ja rent av i sängen; vid frukosten (typiskt nog allra bäst när jag ska iväg nånstans); och ute på altanen på eftermiddagarna.

    Och visst har även jag märkt att man liksom ändrar sig en liten liten aning beroende på var man befinner sig, i vems eller vilkas sällskap man är, och vilken typ av kläder man har på sig.
    Men att även det skrivna kanske skulle bli annorlunda!?!?!
    Det där ska jag ta med mig och fundera vidare på! 😀

    • Ja, jag är säker på att det påverkar, på något sätt. Det spännande blir ju om det går att göra det medvetet också. Alltså att aktivt försätta sig i situationer och miljöer som påverkar texten i en riktning man vill.
      Det ska jag också fundera vidare på. 🙂

  3. Som någon annan påpekar här ovan: Sjukt intressant! Och har aldrig tänkt på! På mitt kontor kan jag inte skriva kreativt, har jag märkt. Det är för strikt, mörkt och omysigt. Då funkar det bättre hemma i soffan. Men det där med att skriva olika slags text på olika ställen och att ”lura” sig själv genom att byta miljö: Det kan va nåt!

    /Anna

  4. Ja, intressant! För det där fysiska påverkar, det är jag säker på. Tydligast effekt, på mig, är kaffe. En kvart efter koppen börjar det snurra loss. Musik tror jag också har inverkan. Svårt att skriva en spännande text till avslappningsmusik, blir liksom knepigt att hitta känslan. Däremot spännande filmmusik i bakgrunden…

    Det här med ljus tror jag är viktigt med platser. Ibland känner jag för vintermörker och kura in mig i ett nära lampsken, för att få tankarna och skrivandet nära. Andra gånger, speciellt när jag kört fast, behöver jag ljus. Då väljer jag det rum i huset med mest solljus. Och utrymme. Så jag kan breda ut tankarna.

    Men hur allt detta påverkar själva texten, inte bara mig, ja… Som ni andra skriver, det får vi undersöka!

Kommentera

