Två sidor av samma sak

Det finns både fördelar och nackdelar med att skriva noveller (som med allting annat). Det som jag tycker är det svåraste är precis samma sak som gör det till en rolig och befriande form att skriva i; det är så många olika historier. Så många olika karaktärer att leva sig in i.

Jag tycker att det är fascinerande det där, att allting är dubbelt. Mina bästa egenskaper och mina sämsta egenskaper går att härleda till samma personlighetsdrag. Likadant är det med mina texter. Det bästa och det sämsta är ofta sprunget ur samma egenheter hos mig som författare, ibland tar de sig uttryck som styrkor, ibland som svagheter.

Det här får en tydlig konsekvens för mig; det blir svårt att önska bort det som är svårt. Även när jag sitter och muttrar över hur jobbigt det är att byta mellan mina olika berättelser (för det gör jag förstås lite då och då), vill jag inte helhjärtat vara utan den svårigheten. Det var ju just den mångfalden jag var ute efter när jag valde att skriva noveller.

På samma sätt har jag alltid haft svårt att önska att jag var någon annan än den jag är. Om jag lite magiskt kunde trolla bort någon av mina dåliga sidor skulle ju någon av mina bästa sidor försvinna på samma gång. Utan ljus inga skuggor, och vice versa. Vi ser ju inga stjärnor där intet mörker är, som Erik Blomberg skrev i sin berömda dikt.

Därmed inte sagt att jag alltid är nöjd som det är. Givetvis försöker jag hela tiden få både texterna och mig själv att bli bättre. Jag tror bara inte att det finns några genvägar.

20130622_184252[1]

2 reaktioner på ”Två sidor av samma sak

  1. Ja, oj vad det är så. Att det bra och det dåliga förutsätter varandra. Hur det hänger ihop. Att mörkret alltid kommer att vara en förutsättning för stjärnorna. Det gör ont och det är svårt att acceptera, men det är det som är livet.

    • Lite skönt också tycker jag faktiskt (åtminstone de dagar när jag accepterat att det är så…). Jag tror att jag slipper en hel del avundsjuka på grund av det nämligen, och det är en känsla som man klarar sig bra utan.

Kommentera

