Sommar, sommar, sommar

Den här bloggen kommer att gå lite grann på halvfart den närmaste månaden (liksom den gjort den senaste månaden, men det är ju så dags att säga det nu.) Jag har ordnat det så finurligt för mig att jag har lite mycket som händer på en och samma gång. Jag ska flytta med allt vad det innebär, ha semester och vila upp mig inför en tuff höst och samtidigt slutredigera min bok. Bloggandet får alltså bli när det får plats. Kanske skriver jag här någon gång i veckan bara. Kanske blir det ingen större skillnad alls. Det får jag liksom se. Och till er vars bloggar jag följer; just nu hinner jag inte kommentera lika mycket som jag brukar. Däremot läser jag fortfarande. Bara så ni vet.

Och på tal om sommar, sommar, sommar. Hörde ni Jonas Gardells sommarprat på midsommardagen? (För er som missade programmet kan man hitta det här, gör det!) Han pratade en hel del om Astrid Lindgren, och om det hon skrev om vikten av att göra saker man egentligen inte vågar, annars är man inte en människa utan bara en liten lort. Jag tycker att det är så fantastiskt det där, hur vissa författare kan skriva allmängiltiga klokheter som inlemmas i det allmänna vetandet. Alla känner till det där citatet, också de som inte brukar läsa särskilt mycket, och jag tror baske mig att det har gjort varenda en av oss lite klokare, lite modigare. Det är stort.

Jonas Gardell själv är också en sådan författare. Jag tror att vissa saker som han har sagt och skrivit kommer att citeras med samma självklarhet som Astrid Lindgrens texter om några år. Till exempel det som Benjamin i Torka aldrig tårar utan handskar sa när han blev tillfrågad om vad han skulle gjort annorlunda om han fått leva om sitt liv: Man får inte leva om sitt liv, det är det som är hela poängen. Njut av sommaren alltså! Det gör jag.

2013-05-25 08.07.02

16 reaktioner på ”Sommar, sommar, sommar

Kommentera

