Tidskriften 10-tal

Vi Läser och tidningen Skriva i all ära, men i mina ögon finns det en tidning om litteratur och skrivande som är bättre än alla andra, nämligen 10-tal. Den är så härligt på tvärs mot hur mycket annat i samhället är just nu. Varje nummer är dryga hundra sidor och innehållet väl så omfattande som en hel bok. Där författarintervjuerna i Vi Läser (som jag alltså också gillar väldigt mycket känner jag att jag måste påpeka) är ungefär ett uppslag fortsätter artiklarna i 10-tal sida upp och sida ner. Där tidningen Skriva (ja, jag läser den också, gillar den också) fokuserar på vad som kan få den skrivande läsaren att känna sig väl till mods diskuterar 10-tal vad författare, andra skribenter och kulturellt bevandrade människor i allmänhet har för plikt gentemot resten av samhället.

När tidskriften startades hette den 80-tal, sedan 90-tal, ja ni fattar. Varje nytt decennium byter de också layout helt och hållet, så att den alltid ser hyfsat modern ut. (Riktigt hur omodern den skulle sett ut annars fattade jag först när jag beställde några gamla nummer för ett par år sedan, det går att köpa sådana på tidskriftens hemsida.) Jag tycker att det är skönt med ett forum som vågar sätta litteraturen i förhållande till resten av samhället och som inte drar sig för att diskutera samtida problem, även sådana som är jobbiga. Det senaste numret handlar till exempel om klimatsorg och hur det behandlas i litteraturen.

I varje nummer finns nyskrivna texter, ofta både prosa och lyrik, essäer och författarintervjuer, samt presentation och texter av två debutanter. På det hela taget är 10-tal en bra tidskrift att läsa om man vill få en överblick av vad som händer på den svenska litteraturscenen, åtminstone på den lite mer pretentiösa delen av den. Sedan är det ju inte alltid man orkar med långa och djuplodande artiklar eller ”finkultur”, men om ni skulle ha lite extra tid och ork någon dag i hängmattan, då rekommenderar jag verkligen den här:

20130626_204345[1]

8 reaktioner på ”Tidskriften 10-tal

    • Varsågod! Jag tycker att 10-tal är ett bra komplement till tidningar som Vi Läser och Skriva. Vi Läser och Skriva är perfekt när man vill ha något lite lättläst, 10-tal är perfekt när man vill ha något lite mer. 🙂

  1. Vilket bra tips! Har sett tidningen stå på hyllorna i bibliotek och pressbyråer, och undrat och undrat vad den handlar om. Hur kunde jag missa att den behandlar såna viktiga ämnen! Det får bli sommarläsning på bussen nästa gång!

    • Det finns ju så otroligt många tidningar och tidskrifter, så det är svårt att hitta dem man skulle gilla. Jag hittade inte heller 10-tal (eller 00-tal som den hette då) förrän jag blev tipsad om den.

  2. Gillar också 10-tal. Och 90-tal för den deln. 80-tal läste jag inte. Brukar sätta mig på biblioteket och läsa. Det är absolut en av de bästa kulturtidskrifter som finns.

    • Håller med, det är en av de bästa! 80-tal och 90-tal har jag missat, men jag har funderat på att köpa några gamla nummer. Jag tycker det är spännande bara att titta i tidningar från början av 00-talet. Tex att se vilka som porträtteras som debutanter, många av dem är etablerade författare nu.

Kommentera

