Om vådan av att sortera för mycket

Jag älskar bibliotek. Jag tycker att det är en inspirerande miljö och att grundtanken, gratis böcker till alla, är något av det vackraste som vårt samhälle har kommit på. I många år var min favoritplats på mitt hemmabibliotek barn- och ungdomsavdelningen. Men för några år sedan hände något. Det var inte jag som blev vuxen och tröttnade på barnlitteratur. Det var biblioteket som byggde om.

Resultatet blev fint, det ser hemtrevligt och vid en första anblick inbjudande ut. Det är bara det att det är kopiöst svårt att hitta någonting. Tidigare stod alla skönlitterära kapitelböcker tillsammans. Nu har man istället valt att sortera isär böckerna utifrån vilken ålder de rekommenderas för. ”Upp till ca 9 år” står för sig, ”9-12 år” står för sig och ungdomsböckerna står i en egen hylla. (Ungdom är man tydligen ”från ca 13 år”.) Om man däremot letar efter något av Astrid Lindgren får man titta i Astrid-Lindgren-hyllan. Det finns också särskilda hyllor för fantasy, hästböcker, deckare, böcker om kärlek och säkert fler saker som jag inte har hittat än.

Maria Friedner har skrivit ett intressant inlägg på debutantbloggen om svårigheten att placera en bok i ”rätt” genre, och svårigheten att hitta böcker som inte marknadsförs i en genre man vanligtvis brukar läsa. Jag har definitivt svårt att hitta rätt på barnavdelningen nu. Uppenbarligen har även bibliotekarierna vissa svårigheter att sortera. Varför skulle annars Maria Gripes Att vara Elvis stå i hyllan ”upp till 9 år”, medan fortsättningen Bara Elvis i samma serie sorteras som ”9-12 år”?

Ändå är det inte det som stör mig mest. Det jag blir arg över är att man på det här viset sorterar in även läsarna i kategorier. Personligen är jag helt ok med att det inte finns en hylla märkt ”barn- och ungdomslitteratur för dig ca 30”. Men barn. Barn kan vara så känsliga för det här med normer. Räcker det inte att mellan barn- och vuxenavdelningarna åtskiljs av en knivskarp gräns i form av en trappa? Att dela upp böckerna på barnavdelningen på det här viset är ett bra sätt att se till att 95% av läsarna tvingas låna böcker från en hylla som avviker från deras faktiska ålder, åtminstone någon gång. Jag tror faktiskt att det är direkt dumt.

20130628_134106[1]

4 reaktioner på ”Om vådan av att sortera för mycket

  1. Verkar som att någon trott sig ”tänka till”!
    Min spontana tanke är att någon har tänkt väldigt korkat.
    Ska de göra samma sak med vuxenböckerna! Här är för dig mellan 30-40! Här är för dig mellan 40-50! osv.
    Och ska vi också få se: ”Här är böcker för dig som är kvinna”, respektive ”för dig som är man”!

    • Jag tror att de tänkte att de skulle bli lättare för dem. Jag praoade på biblioteket när jag gick i skolan, och det var jättemånga som kom och frågade till exempel: ”kan du rekommendera en bok som passar en 11-årig kille? Jag ska låna till mitt barnbarn”. Kanske tänker de att den kategorin låntagare blir hjälpta av det här. Men alla 11-åriga killar är ju inte likadana och gillar inte samma böcker. Jag försökte alltid ställa följdfrågor innan jag tipsade, vad han läst tidigare, vad han hade för intressen osv. Och en skylt är inte så bra på att ställa sådana frågor.

      Tyvärr tror jag inte heller att bibliotekarierna får mindre frågor på det här viset. Tex jag blir tvungen att fråga nästan varenda gång jag letar efter något särskilt…

  2. Håller med dig. Det där är ett dumt system. Det gör inte att man råkar ramla över en viss bok för att den stod i hyllan utan man tar för givet att alla är en viss sorts ålder och viss sorts läsare. Tycker att det blir extra dumt när det under senare år trummats ut högt om s.k. crossover litteratur för den riktar sig till breda målgrupper. Inte för att det är nåt nytt, men ändå. Dum ordning.

    • Dessutom blir det så mycket fokus på formen, på genren och målgruppen. Jag tror att det blir svårare att hitta sin egen lässtil, och hitta vilken typ av berättelser och språk man gillar om allting är sorterat på något annat sätt från början. Synd att de har gjort så helt enkelt.

Kommentera

