Det minsta vi kan göra

Som de läsande och skrivande människor vi är konsumerar vi mycket papper. Åtminstone gör jag det. Jag köper böcker och tidningar, jag skriver ut artiklar och texter, såväl i jobbet som privat. Jag försöker tänka mig för så att jag inte skriver ut något som jag inte behöver, men faktum kvarstår. Det blir mycket papper. Papper som kommer från träd.

Sverige är ett skogrikt land, och jag tycker att det är både rimligt och rätt att vi brukar skogen. Däremot tycker jag inte det är rätt att bruka skogen på det sätt som görs idag. Skogen borde brukas på ett sätt som maximerar artrikedom och möjlighet till återväxt snarare än ekonomisk vinning. Det finns också vissa skogspartier som inte borde brukas alls. Det gäller särskilt den försvinnande lilla andel urskog som finns kvar, det vill säga skog som rymmer flera hundra år gamla träd. Skog där många generationer växer sida vid sida och bildar biotoper med en enorm biologisk mångfald. Att skydda dessa skogspartier är tyvärr långt ifrån självklart i dagens skogsbrukspolitik, och det är framför allt tack vare ideella organisationer som till exempel Naturarvet som vissa delar av Sveriges gammelskog har kunnat räddas.

Naturarvets hemsida finns många olika sätt att stödja kampen för att rädda känsliga urskogspartier, till exempel kan man köpa träd eller hela skogspartier i present till någon man tycker om. Men det finns något som man kan göra alldeles gratis. Genom att klicka på ”Ett klick för skogen” och se ungefär fyra sekunder sponsrad reklam skänks en liten summa pengar till urskogen, och det går att klicka en gång om dagen. Jag har lagt deras hemsida som min startsida och försöker att komma ihåg att klicka där en gång om dagen, eller två gånger om dagen när jag är på jobbet. Gör det du också!

Läs också intervjun med Kerstin Ekman i senaste numret av 10-tal (som jag har skrivit om här). Det finns faktiskt skogsbrukare som både älskar och respekterar träden. Hon är en av dem.

Iglekärr

Bilden är lånad från Naturarvets hemsida och föreställer en del av Iglekärrs gammelskog.

2 reaktioner på ”Det minsta vi kan göra

  1. Å en sådan viktig grej! Jag ska bila genom hela norra norrland om ett par veckor och ser mycket fram emot stoppet vi planerar att göra vid några av urskogarna för en dagstur in bland de gamla och visa…

    /A

Kommentera

