Idéer ur kaos

Att flyttpacka är lite som att kasta upp alla delar av sitt liv och låta dem falla ner i en ny ordning. Saker som inte brukar stå tillsammans hamnar sida vid sida. De delar kartong för att det blev praktiskt så och speglar sig för första gången i varandra. Det är som att vrida på ett kalejdoskop av alla små, små delar som är jag och inte egentligen se något nytt, men se nya mönster.

Plötsligt var det inte bara kartonger jag stod där med, utan en bokidé. En idé sprungen ur olika fragment som jag aldrig tänkt på att kombinera. Inspirerad inte bara av skönlitteratur (som jag erkänner att jag är tämligen insnöad på i vanliga fall) utan av en blandning av en mängd olika genrer.

Som nya idéer ofta är var den omöjlig att stoppa, den bubblade fram i sin egen kraft och drog med sig den härliga känsla av storhetsvansinne som åtminstone för mig alltid infinner sig precis i början. Och fast jag inte alls hade tid satte jag mig ner och skrev. Försökte fånga tillräckligt mycket av struktur och vision för att det ska gå att plocka upp en annan gång, när det passar lite bättre. När jag inte är mitt i en flytt, och inte håller på att skriva klart en helt annan bok. Nu ska jag ut och springa, en lång tur längs ån. Det har jag inte heller tid med, men jag har inte heller tid att låta bli.

2013-06-04 05.48.26

13 reaktioner på ”Idéer ur kaos

  1. Som livet! Det ena leder till det andra.
    Och springa bör man annars dör man. 😉
    Eller, ja, motionera på något sätt.
    Motion ger också inspiration tycker jag. Fast jag springer inte, jag cyklar eller promenerar. Och då kommer tankarna.
    Det ena leder till det andra.
    Nu ska jag skriva.

    • Ja, det var verkligen härligt. Och det känns som att idén står sig även någon vecka senare, det känns bra. Kanske blir det den jag tar tag i när jag /förhoppningsvis/ skrivit färdigt min andra bok om några veckor. 🙂

  2. Wow, vad härligt med idéer som väcker storhetsvansinne :). Det är fascinerande hur inspiration till nya romanidéer kan komma från de minst väntade tillfällena.

    • För mig är det så att nästan alla idéer, åtminstone alla som jag sedan fortsätter med, vid något tillfälle känns Som Den Bästa Idén Någon Någonsin Har Fått. Det är naturligtvis inte sant, men det är som att jag behöver den energikicken för att komma igång. Och härligt är det icke desto mindre. 🙂

Kommentera

