Jag har ett färdigt manus!

Jag är klar. Jag blev faktiskt färdig i söndags precis som jag tänkt. Manuset är printat och postat. Inte till några förlag, inte än, men till min skrivgrupp. Om två månader ska vi ha det vi kallar helhetsrespons med min bok. Hela poängen med att göra det är ju att hitta saker som inte är klara, möjligheter att göra boken ännu bättre. Helt färdig är jag alltså inte. Det är mycket jobb kvar innan min bok kan bli just en bok. Men ändå; jag är mer klar än jag någonsin har varit tidigare.

Jag hade väntat mig att det skulle vara skönt att bli klar, men jag hade också väntat mig en ganska stor dos prestationsångest inför det här med att skicka iväg manuset till andra. Det brukar jag alltid ha, men konstigt nog inte den här gången. Jag är bara glad och stolt och trött. Kanske beror det på att jag faktiskt inte kan göra någonting åt manuset just precis nu, och då finns det inte så mycket att ha prestationsångest för. Den kommer nog tillbaka så småningom, men just nu njuter jag av att vara utan den. Och så funderar jag på vad jag ska skriva härnäst.

20130730_131554[1]

14 reaktioner på ”Jag har ett färdigt manus!

  1. Underbart! Det där med att vara ”mer klar än man någonsin varit tidigare” är en viktig grej att ta fasta på tror jag. Man kan inte jämföra sig med någon annan, bara sig själv.

    Heja dig som släpper i från dig texten! Själv skulle jag ha gjort detsamma i maj, men hann inte ändra det jag ville få till på grund av massa jobb och nu har det gått så lång tid att jag kommer på en massa nya infallsvinklar och gestaltningar och karaktärsdrag och… Ja du vet. Längtar efter den där känslan av att ha gjort allt man kan.

    Grattis!

    /Anna

    • Tack! Jag håller med, det blir bara stressande att jämföra med andra. Hur man än väljer att utvärdera sitt arbete finns det alltid någon som skriver mer/snabbare/oftare/verkar gestalta djupare osv osv. Om man inte fokuserar på sin egen process blir det inte så konstruktivt (råkar jag veta, hmm… 😉 )

      Spännande att du hela tiden kommer på nya saker att göra med din text, den fasen är också härlig tycker jag. Men jag förstår att du längtar vidare till nästa. 🙂

      /Liv

  2. Jamen vad härligt! Fattar precis. Man skriver och så är man just så klar man kan bli innan nån säger om det är nåt eller om man ska vrida om allting. Man är lättad och man borde vara lite orolig, men man är det ändå inte får på nåt vis, man har ju i alla fall gjort det. Skrivit. Det finns. Ja alltså hurra för dig!

  3. Det var ett tjockt kuvert i brevlådan. Underbart! Nu ska det läsas.
    Och jag tycker att du ska stanna kvar i den där stolta, glada känslan. Och kanske ta en liten semester från skrivandet. Om du kan det. Född skrivande, alltid skrivande inser jag när jag läser din sista rad. Du tänker REDAN på vad du ska skriva härnäst.

    • Härligt att det kom fram ordentligt. 🙂 Ja, jag ska försöka fortsätta att vara stolt och glad. Och jag tänker ha semester såtillvida att jag inte tänker ha några som helst krav (eller ens målsättningar) kopplade till skrivandet just nu. Det behövs…

Kommentera

