Ett finfint paket

Igår fick jag ett paket med posten. Det innehöll en bok, The war of art av Steven Pressfield, och kom från en god vän som är sångerska. Vi har många gånger pratat om hur mycket likheter det finns mellan att utöva musik och att skriva. Svårigheterna är detsamma. Känslan när det går bra är densamma, liksom känslan när det inte får tillräckligt med utrymme. Det här är en bok som har betytt mycket för henne. Jag har inte läst hela än, men jag tror att den kommer betyda mycket för mig också. Precis som flera andra amerikanska ta-tag-i-ditt-liv-böcker (för det här är en sådan) är den ibland flummig, och den tenderar att göra saker och ting lite mer svartvita än de i själva verket är. Men ändå, den har många poänger.

Boken handlar om det motstånd som av någon anledning finns inom oss alla, och som på alla möjliga sätt försöker hindra oss från att göra det vi vill. Vi har så många ursäkter, vi skjuter upp, vi tror inte att vi kan, och andra saker kommer hela tiden i vägen. Vi gör inte vårt bästa helt enkelt, trots att vi egentligen vill. Först tyckte jag att det kändes överdramatiskt, på gränsen till fånigt att måla upp det här motståndet som en ondsint kraft som Pressfield gör (avsnitten heter sådana saker ”Resistance -defining the enemy” och ”Combatting Resistance -turning professional”). Men efter ett tag tyckte jag att det var ganska skönt att tänka på det där motståndet som någonting som visserligen kommer ur mig, men som inte är jag. Då kan jag koncentrera mig på att att övervinna det, istället för att behöva fundera på vad det är för fel på mig som både vill och inte vill samtidigt. Om jag tänker på motståndet som ett naturligt hinder som jag måste ta mig förbi, då slipper jag känna mig lat eller dålig eller oengagerad eller vad det nu kan vara för tvivelstankar som dyker upp alla de där gångerna när jag drar mig för att faktiskt sätta mig ner och skriva. Spontant känns det som en vettig tankemodell, åtminstone för mig.

Dessutom är det få saker som är lika fint som att få ett alldeles riktigt paket med posten. En dubbelfin present med andra ord.

2013-08-09 15.19.39

Kommentera

