Att organisera en bokhylla

Har ni läst Anne Fadimans fantastiska essäsamling om litteratur, Exlibris -en vanlig läsares bekännelser? Om inte, gör det! Jag tycker särskilt mycket om den första berättelsen. Den handlar om hur Anne och hennes man (efter tio år tillsammans och två gemensamma barn) beslutar sig för att göra det största och svåraste ett par kan göra tillsammans, nämligen att slå ihop sina boksamlingar. Efter ett sådant steg blir det omöjligt att skiljas. Dubletterna är utrensade och ingen vet riktigt vems bok som är vems. Det finns helt enkelt ingen väg tillbaka.

Med humor och träffsäkerhet beskriver Anne Fadiman turerna kring denna ödesmättade process, och då särksilt detta: hur ska bokhyllan egentligen vara organiserad? Anne förespråkar att ställa skönlitteraturen (åtminstone prosan!) i strikt bokstavsordning. Hon vill vara säker på att alltid kunna hitta en bok hon letar efter och ryser vid tanken på att ställa två böcker av samma författare på olika ställen, vilket lätt kan bli fallet om man börjar med genreindelningar. Hennes man å andra sidan tycker att bokstavsordning är ett stelbent, för att inte säga förkastligt sätt att bygga upp en bokhylla på. Varför skulle två författare, säg Kafka och Kallifatides, ha någonting gemensamt bara för att de börjar på samma bokstav? Vad skulle deras böcker ha att säga varandra?

Jag känner igen mig så oerhört mycket. Likadana diskussioner (ibland nästan ordagranna) hade jag och min fru för sisådär en sex år sedan när vi för första gången slog ihop våra bokhyllor. Liksom Anne Fadiman och hennes man landade vi i någon slags kompromiss, men när vi skulle sortera böckerna igen i sommar i samband med att vi flyttade märkte jag att jag har ändrat mig. Helt plötsligt tycker jag att det är viktigt att böckerna som står bredvid varandra har någonting gemensamt. Jag vill inte längre att de ska stå i bokstavsordning.

Att lämna bokstavsordningen därhän har öppnat för andra typer av diskussioner. Placeringen av en bok blir i sig själv en tolkning; vad handlar den här boken om egentligen, vad utmärker den? Vi använder inga strikta genreindelningar. Det var ett av mina argument för bokstavsordning, att alla försök att placera in en bok i något fack ändå är dömt att misslyckas. Istället blir det en glidande skala mellan genrer som böckerna själva definierar. Det här har fått mig att se på många av böckerna på ett nytt sätt. Jag har till exempel drabbats av en plötslig lust att ta mig igenom Prousts På spaning efter den tid som flytt som aldrig intresserat mig det minsta förut, sannolikt för att vi kom fram till att han faktiskt passar bäst i fantasy-hyllan.

Som ni förstår är vår bokhylla inte färdigsorterad, och det kommer den antagligen aldrig att bli heller. Våra läsningar av böckerna, och därmed placeringen i bokhyllan, förändras över tiden och av vilka andra böcker som står bredvid. Men det betyder också att vi har fått ett forum att föra en kontinuerlig litteraturdiskussion. Mera bokprat i vardagen! Jag har ingen lust att gå tillbaka till min bokhylla som den såg ut tidigare. Betyder det att jag är gift på riktigt nu?

2013-08-06 12.50.05

12 reaktioner på ”Att organisera en bokhylla

  1. Ah bokhylleproblemet. Har miljoner såna. Även om det mest är jag som ordnar bokhyllan. Eller skapar kaos i den. Speciellt jobbigt blev det med arvegodset, när jag fick också min mammas alla böcker.

  2. Underbart inlägg! Kan se era livliga diskussioner och visst är det härligt när man levt tillsammans så länge att åsikterna och intressena smälts samman?

    Jag är sorterar inte efter alfabet, utan vill att böckerna ska trivas ihop i hyllan. Här står flickböcker från tonåren, här står historiska böcker, språkvetenskapliga böcker, fantasy, sånt där djupt som jag läste när jag gick på universitetet, här står klassiker. Men de böcker jag tycker bäst om ska stå i mitten i ögonhöjd och sen ska allt sorteras efter hur lite jag plockar dem ur bokhyllan, längre bort i periferin. Det är, som du säger, en process av litteraturanalys att göra i ordning sin bokhylla, och något jag längtat efter länge att göra om, men inte kommit till än. Grattis till att ni lyckats i nya hemmet!

    • Tack! Ja, det är härligt. Att ha de bästa böckerna i mitten låter som ett jättebra system. I praktiken blir det lite så hemma hos också, efter ett tag. När kaosfaktorn har fått härja ett tag… När det kommit nya böcker som trängt undan dem som var utlyfta för att läsas, till exempel. Vi får se hur länge den fina ordningen håller i sig hemma hos oss. Jag gissar på ca tre veckor. 😉

  3. Ha ha, ja nu är du gift på riktigt 🙂

    Jag hade stora problem med att min mans alla Disc world-böcker tog över så totalt i bokhyllan.Däremot hade vi knappt några dubbletter alls. Men nu har jag lärt mig gilla blandningen av fantasy, klassiker, deckare, chick lit, SF, dramer, skräck, barnböcker och Klas Östergren.

    Våra bokhyllor tenderar att sortera om sig själva, framför allt för att det är för trångt. Man tar ut en bok som man läser, en lucka uppstår och någon trycker in en annan stackars bok som legat utanför. Det bildas högar av böcker ovanpå de andra. Och snart är oordningen där.
    Därför har cd-hyllorna som stått provisoriskt i övre hallen sedan vi flyttade hit för drygt två år sedan förvandlats till först pockethyllor och sedan övergått till att bli deckarhyllor.

    Tidigare i mitt liv har jag alltid sorterat i bokstavsordning. Allt annat var en styggelse, och att sortera efter utseende vore så töntigt att jag inte kunde tänka mig nåt värre. Och sen homestylade vi inför en flytt… Och det kändes plötsligt så lugnt i vardagsrummet… Så även om jag fortfarande har lite svårt att finna mig i det, och nästan skäms en smula över min ytlighet, så är våra bokhyllor i just vardagsrummet faktiskt sorterade efter färg. Och ja, det är extremt opraktiskt när man letar efter en bok som man glömt hur den ser ut.

    Lycka till med bokhyllan och äktenskapet!

    • Tack! 🙂

      Färgordning är väl inte mer ytligt än bokstavsordning, egentligen? Ett yttre system som inte har så jättemycket (men lite) med innehållet att göra. Och att det känns lugnt i vardagsrummet är väl ett argument så gott som något. På något sätt tycker jag att det känns lugnare med systemet vi har nu än med bokstavsordning också. (Varför det känns så har jag dock ingen aning om.) Men det där att inte hitta böcker man letar efter är ju ett minus. Det blir lite samma problem hos oss, åtminstone när det har fått kaosa till sig lite. Som du säger, snart är oordningen där…

  4. Det här låter som ett riktigt mysigt tvåmanspyssel! – men jag skulle aldrig i livet våga slå ihop min bokhylla med någon annans. Ett värre test än att slå upp ett tält tillsammans.
    Tack för de vänliga orden i ”Stänk och flikar”! – Läs Kvory-Ghatas dikter. De bränner! En annan storfavorit är Ko Un. Jag kommer att hälsa på här inland!

    • Hej och välkommen hit! Jo, det är både mysigt och läskigt. Tältprovet klarade vi ganska tidigt under vår bekantskap, så vi kände oss mogna för boksortering. Och det gick faktiskt väsentligt lättare nu andra gången.

      (Om du förfasas över bristen på lyrik bland böckerna på bilden så kan jag avslöja att det finns fler hyllor i hemmet. 😉 )

  5. Jag har två huvuduppdelningar i min hylla. Skönlitteratur respektive facklitteratur. Vilket även det kan vara lite tveksamt ibland vilket som är vilket, men biografier oavsett vilket slag hamnar bland skönlitteraturen. Alltid något…
    Därefter sorterar jag alfabetiskt efter författarens efternamn. Det är väl min struktur- och katalogiseringssida som vill det, kan tänka. Som känner att jag har kontroll över det jag har, och framför allt förr när jag hann läsa efterhand som jag skaffade nya böcker, visste inte bara vilka jag hade, utan även var de stod nånstans.
    Däremot delar jag inte upp det i undergenrer, eller om det är svenska eller utländska författare. Fullt så aspienojig är jag inte… hehe…
    Faktalitteratur tycker jag däremot är lite svårare. Dels har jag kanske inte tillräckligt många i ett och samma ämne, så det kan så det kan vara lönande och relevant. Snarare rent av lite fjuttigt att dela upp det för strikt. Varpå jag givetvis som en följd av det, hittar väldigt dåligt bland dem.
    Jag kan just undra om jag kan få lite bättre koll på dem efter flytten. Kanske, kanske inte! 😉
    Jag kan också undra vad jag hade gillat att blanda mina böcker med nån annans. Hmmm….
    Är det ett tecken på den ultimata samhörigheten tro? 🙂

    • Jag tycker också att facklitteratur är lite svårsorterat. Där blir det liksom nödvändigt att hitta på vettiga kategorier. För inte kan man ställa en bok om knopar bredvid en bok om andra världskriget bredvid en bok om hur man målar med akrylfärg? Eller det kan man förstås, men för mig tar det liksom emot…

      Den ultimata samhörigheten? Jo, så kan det nog vara. 🙂

      • Det blir väl nåt i stil med: ”religion-filosofi-psykologi” och ”mat-nutritionslära-kroppsterapier-örtmedicin” eller liknande. Jung kan kanske stå i närheten av ayurveda utan större problem, men kanske inte lika nära Atkins eller vegetariska kokböcker. Eller???
        Eller också kan Jung stå precis var som helst…
        Jösses ja!
        Nu ska jag laga linssoppa med chili! Och då får han stå precis var han vill. 😀

Kommentera

