Flitig som en myra

Nu har det verkligen dragit igång igen efter sommaren, alltså mitt vanliga jobb. Varje gång tempot höjs efter en lugnare period blir jag nästan förvånad; brukar jag verkligen orka med det här i vanliga fall? Brukar jag verkligen orka skriva samtidigt? Just nu förstår jag inte riktigt hur det brukar gå till, men det är också som vanligt. Den känslan går över, orken kommer tillbaka.

På sitt sätt är det skönt också, när rutinerna kommer igång. Det är bara att följa med strömmen. Jag känner mig lite som en myra när jag går på och av tåget tillsammans med alla de andra pendlarna. Därför tog jag med mig Leif Holmstrands diktsamling Myror att läsa på tåget idag. Än så länge tycker jag nog den är mer intressant än bra. Å andra sidan är den verkligen rätt intressant.

2013-08-15 06.56.27

ur Myror (2008) av Leif Holmstrand

Allt är bra i bergroten. Allt är ordnat.
Världen är det goda och genomtänkta.
Allt som inte lever är klarnad tanke.
Allt av sten i världen är mineraliskt
växta tankar, löpande ekvationer,
mönster över kvantskummets galna fräta.

2 reaktioner på ”Flitig som en myra

  1. Jag frågar mig precis som du hur jag har orkat med allt. Jobba, fixa mat och skiva en timme innan läggdags. Är helt slut på kvällarna och går nästan i sömnen till sängen. Vet att det går över och rutinerna sätter sig snart.
    Myror är faktiskt intressanta djur. Visste du att det finns myrlejon? De är ovanliga men de gräver kratrar i sanden där de gömmer sig längst ner i botten under ytan. När något kryp trillar ner i kratern hoppar de blixtsnabbt fram och drar ner det stackars offret och käkar upp det.

    • Åh, myrlejon! Så coola djur! Jag råkade snubbla över en dokumentär om myrlejon för ett par år sedan. Innan dess var jag helt övertygad om att de var en Tove Jansson-skapelse. Jag blev lika förvånad som om jag skulle ha fått se en dokumentär om filifjonkor. Men jag har haft ett gott öga till myrlejon sedan dess. 😉

Kommentera

