5 frågor om bloggande

Skrivbloggaren Manuskt (läs gärna hennes blogg, den är jättebra!) skickade vidare ett uppdrag till mig, som går ut på att svara på några frågor om det här med bloggande. Här kommer alltså svaren.

1. Vem inspirerade dig / uppmuntrade dig att börja blogga?

Det hittade jag på alldeles själv. Jag hade knappt ens läst några bloggar när jag fick för mig att börja själv, och inte en enda skrivblogg. Ändå började jag. Varför? Jag har skrivit nästan hela livet, och sedan 2006 träffar jag regelbundet min skrivgrupp. Trots det, och trots att jag verkligen vill, har jag haft svårt att låta skrivandet ta plats i livet, på riktigt. Jag har haft svårt att betrakta mig själv som en skrivande människa. Jag startade den här bloggen i förhoppning om att den skulle hjälpa mig att förändra min egen bild av mig själv. Hittills har det fungerat förvånansvärt bra. Trots att bloggen tar en hel del tid har jag inte fått mindre tid för skrivandet, utan mer. Dessutom har jag fått en fantastisk bonus, i form av alla härliga människor som hittat hit, och alla inspirerande bloggar som jag själv har hittat fram till. Det hade jag inte alls väntat mig.

2. Hur väljer du ämnen att blogga om?
Den här bloggen handlar om skrivande och litteratur, så det är framför allt det jag skriver om här. Enstaka delar av mitt övriga liv smyger sig in ibland, men inte särskilt mycket. Jag försöker att skapa en balans mellan personliga reflektioner om min egen skrivprocess och lite mer allmänna resonerande inlägg. Oavsett tema tycker jag att det brukar bli bäst när jag skriver om något som jag ändå går och funderar på.

3. Vad vet de flesta inte om dig?
Att jag bloggar faktiskt. Jag har berättat det för min skrivgrupp och min närmsta familj, men i övrigt är det ingenting jag gjort reklam för. Att jag skriver skönlitterärt är det fler som vet, om än inte alla. Jag gick nämligen en folkhögskolekurs på heltid för några år sedan, och det är lite svårt att göra det i smyg.

Nu var ju det ett sjukt tråkigt svar att skriva här, för alla ni som läser det här vet rimligen både att jag bloggar och skriver. Alltså kommer här ett alternativt svar också. Visste ni till exempel att jag studerat musik på heltid i två år, och fortfarande gör en del musikerjobb när andan faller på?

4. Vilka tre ord beskriver din stil allra bäst?
Det var en bra fråga, men svår, och den skulle kunna tolkas på många olika sätt. Men kanske kan jag sammanfattas såhär: snäll, tidsoptimistisk, mångsysslare.

5. Vad tycker du om att göra när du inte bloggar?
Ojojoj, den listan kan göras mycket lång. Sjunga, spela, umgås med vänner och djur, spela sällskapsspel, pyssla på vår kolonilott, spela teater och segla till exempel. Och så läsa och skriva naturligtvis.

2013-08-07 20.53.19
Sensommarkväll i hemmahamnen.

Sist men inte minst är det meningen att man ska skicka vidare det här uppdraget till andra bloggare. Eftersom jag inte hunnit läsa några bloggar den senaste veckan har jag dålig koll på vilka som redan har svarat. Om du läser det här och tycker att det vore roligt att svara på de här frågorna, då är det uppdraget till dig, ska vi säga så? Kommentera gärna här när du har svarat, så att jag och andra kan hitta vidare till din blogg.

8 reaktioner på ”5 frågor om bloggande

  1. Musik, nä det visste jag ju inte.
    Men jag undrar, är det ett medvetet val att inte berätta om bloggandet och skrivandet? Plus att jag kan säga av erfarenhet att ibland vet folk det ändå, på nåt vis.

    • Jag har mest tänkt: en sak i taget. När jag började var det en tillräckligt stor grej att formulera saker inför andra (och mig själv) som hade med skrivandet att göra. Jag tror jag kommer prata om det mer och mer.

      Jo, det är klart att några säkert vet ändå. Sådär överdrivet hemlig är jag inte, t.ex. har jag ju ett foto, så om någon jag känner hittar hit så lär de ju känna igen mig.

  2. Tack för komplimangen! Och roligt att läsa dina svar. Tycker också att bloggandet haft klart positiv effekt på både mitt skrivande och synen på mig själv som en skrivande person.

    • Varsågod! Välförtjänt och uppriktigt menad! 🙂

      Kul att du också upplever den skillnaden! Om jag hade vetat att det skulle ha en så här positiv effekt på skrivandet skulle jag ha börjat blogga för länge sedan. Eller så var det bara det att det passade nu, och att jag var mogen för att låta det ta mer tid, på flera sätt. Det är ändå så att vissa andra livsprojekt har stabiliserat sig lite de senaste åren.

  3. Roligt läsa om ditt liv i förhållande till bloggande/skrivande. 😀

    I mitt fall har bloggandet hjälpt mig få loss skrivandet igen, men det finns fortfarande kvar en del faktorer som hindrar mig att skriva fullt ut! Men jag är på väg i alla fall. Hoppfullt!

    Och precis som du också skriver om. Man möter en mängd underbara människor tack vare bloggandet. I olika status vad gäller skrivande, publicerade eller inte, och med konstnärliga uttryck även på många andra sätt.

Kommentera

