Bara en vecka kvar

Om en vecka kommer löven på träden att vara lite gulare eller rödare och jag, jag kommer att sitta i en bil på väg söderut tillsammans med två skrivarvänner. Det är dags för skrivträff igen, men inte vilken skrivträff som helst. Den här skrivträffen är speciell för mig på två sätt. För det första ska vi tillbringa fredagen på bokmässan. För det andra ska jag få helhetsrespons på mitt manus.

Obegripligt nog har jag aldrig varit på bokmässan tidigare. Flera år har jag varit nära att åka, men det har alltid dykt upp något annat. Som ett förundrat barn har jag lyssnat på vänner och familj som berättat om sina bokmässebesök, och för varje ny historia har den fått lite mer av ett mytiskt skimmer omkring sig. Säkert delvis för att vissa av de historierna har varit rätt osannolika (till exempel har min fru varit på bokmässan tre gånger, och varje gång, på olika sätt, lyckats köra huvudet i magen på Jan Guillou), men mest förstås för att det är just en bokmässa. En mässa bara om böcker. Det kan väl inte bli annat än fantastiskt?

Helhetsrespons är också något nytt för mig. Jag har varit med och gett helhetsrespons till andra i min skrivgrupp, men det är första gången jag själv skickat in ett komplett manus. Det här med helhetsrespons är något vi införde för några år sedan. En gång per projekt kan den som vill lämna in hela manuset (i vanliga fall har vi en maxgräns på 50 sidor) och lämna det till hela gruppen (i vanliga fall är vi två smågrupper på 4+3 personer). Sedan har vi en storgruppsdiskussion som blir lite annorlunda än våra vanliga responssamtal. Vi pratar om den övergripande strukturen, om teman, språket, rörelsen genom boken. Det brukar vara väldigt givande. Särskilt spännande är det att vissa i gruppen har läst det mesta tidigare, medan andra är helt nya för texten. Det blir en blandning av nya och gamla ögon.

Jag längtar förstås. Efter bokmässan, efter att få kommentarer på mitt manus, men mest av allt efter att få träffa min fina skrivgrupp igen.

2013-09-18 16.46.22

8 reaktioner på ”Bara en vecka kvar

  1. Vilken grej att slå ihop skrivarresa med bokmässa! Måste vara bästa kombon ju. Visst kommer du förbi och säger hej hos Hoi på fredagförmiddag?
    Ser så sjukt fram emot den här mässan!

    /Anna

  2. Ja, om en vecka idag. Nu börjar det bli verkligt. Och jag håller med om att det är ett perfekt upplägg. Vem vet, det kanske kan bli en tradition med kombo varje år i september.

  3. Hey lovely you! Jag kommer inte in på forumet av någon anledning och snart drar ni! Wiiii. Jag är förstås avundsjuk. Ska läsa flitigt på bloggen, som du ju inte alls kommer att ha tid att uppdatera, för att försöka att på bästa sätt visualisera hela spektaklet. Åh, vad roligt ni ska ha det! Själv är jag mest hemma och myser med min Hedvig, men jag tänkte att du ju måste komma med ditt manus och få lite helhetsrespons i Blackeberg också. Vad sägs? Undrar Anna du vet vem:)

    • Åh, hej! Wiiiiiiiiii indeed. Det är redan imorgon. Vi kommer sakna dig förstås, massor.
      Konstigt att du inte kommer in på forumet. I så fall ska jag uppdatera här lite kort någon gång om dagen, så du ser lite hur vi har det. Eller, jag ska försöka… 😉

      Att vara hemma och mysa med bebis låter inte så dumt det heller. Jag är också lite avundsjuk. 🙂 Självklart vill jag komma till Blackeberg! Av så många anledningar. Jag hör av mig om lite datumförslag telefonledes. Är det något särskilt som passar dig? Är det bäst med helg eller veckodagskväll tex?

      Kram och hörs snart!

Kommentera

