Fortfarande köpstopp?

Ni kanske kommer ihåg att vi har köpstopp på böcker hemma? Eller närmare bestämt; ”en in, en ut”, men att slänga ut böcker är ju något av det svåraste som finns. Således är det biblioteket som gäller just nu. (Biblioteket alltså, denna fantastiska institution!) Inget ont i det, jag älskar bibliotek, jag åker alltid dit minst ett par tre gånger i månaden. När jag var där igår stötte jag dock på patrull direkt.

Först letade jag efter Boel Bermanns Den nya människan. 6 reservationer. Inte så konstigt i och för sig, den är precis nyutgiven och har blivit rätt omskriven, åtminstone i bloggvärlden. Jag suckade och ställde mig i kö. Sedan sökte jag på Mia Francks Martrådar, och vet ni vad? Den finns inte. Inte på stadsbiblioteket i Uppsala, inte någonstans i hela Uppland. Jag förklarade för bibliotekarien som råkade vara i tjänst hur oerhört märkligt det var att de inte köpt in just denna bok. Jag menar, Uppsala är ju en stad som fullkomligt svämmar över av fantastik-läsare. Mer än hälften av arrangörsteamet för Fantastiska 2013 kommer från Uppsala, och vi Uppsalabor kommer att åka dit i horder. Dessutom är ju Schildts & Söderströms ett mycket välrenommerat förlag, och visst vore det pinsamt om stadsbiblioteket i Sveriges fjärde största stad missade att ta in debutboken av Finlands nästa Monika Fagerholm? Va? Sa jag. Bibliotekarien sa jaja och skrev upp titeln på en lista. Vi får se vad som händer.

När jag kom hem slog mig så den hemska tanken; ska jag verkligen gå på bokmässan utan att få köpa några böcker? Nej, det går inte. Där går gränsen. Nu blir det familjeråd. Kanske kan vi ha en bokhylla på toaletten.

bibli-sc3b6k

6 reaktioner på ”Fortfarande köpstopp?

  1. Åh vad glad jag blir över att du säger till på biblioteket! Så jätteglad. För det är ju det att det brukar vara lite svårt att bli synlig om inte nån börjar. Tack alltså för att du gjorde det.

Kommentera

