Tankar inför helhetsresponsen

På lördag ska jag få helhetsrespons på mitt manus av min skrivgrupp. Jag går här och försöker summera mina tankar och känslor inför det. På det stora hela är jag lugnare än vad jag hade trott att jag skulle vara. (Just nu i alla fall, vem vet, om några dagar kanske jag blir jättenervös…) Jag inbillar mig att jag vet ungefär vad som väntar.

Det kommer att bli jobbigt. Jag kommer, med 100% sannolikhet, få reda på att min bok inte är klar. Det är ju på sitt sätt det jag har bett om. Vill man höra att allt är perfekt ska man inte skicka sin text på respons, så enkelt är det. Det är alltid jobbigt att flytta sina egna gränser, att få hjälp att se hur något man trodde var färdigt kan bli bättre. Men det är genom att hela tiden göra det som det kan bli riktigt bra.

Mest av allt är jag nog nyfiken. Vilka saker kommer de att kommentera på? Vad tycker de fungerar, och vad fungerar inte? Vår nyaste medlem i gruppen hade inte läst ett ord av vad jag skrivit innan hon fick mitt manus. Självklart är jag lite extra nyfiken på vad hon kommer att säga. Och jag är nyfiken på vad som kommer hända i mig vid responsen, och efteråt Vilken typ av idéer kommer jag få inför det fortsatta arbetet?

Något jag själv tänkt på när jag redigerat är att min ingång till berättelserna, de bilder eller ord som fick mig att börja skriva om just den karaktären, eller just den situationen, i de flesta fall försvunnit med tiden. Det blev något jag använde för att komma igång, men hamnade så småningom längre och längre ut i periferin. Med några undantag. I ett par av novellerna finns det där allra första kvar, lika centralt som tidigare. Betyder det att just de inte är klara än? Det kanske jag får svar på nu på lördag.

Jag hoppas att jag kommer att kunna ta de kritiska kommentarerna just så; inte som att det (eller jag) är dåligt, utan att det inte är färdigt än. Att känna sig dålig är nästan aldrig konstruktivt. Att ta responsen på det sättet är något jag jobbat mycket med under åren. Det går bättre och bättre, och just nu har jag (peppar peppar) ganska bra skrivarsjälvförtroende. Det var så skönt att lämna in ett helt manus, till slut. Oavsett hur det blir så har jag i alla fall lyckats med det.

En enda sak är jag orolig för, nämligen hur jag ska klara av att skala upp mitt skrivande igen. Även om jag hållit på lite grann även sedan jag lämnade in mitt manus i somras, så har det varit på halvfart. Det är inte tiden som bekymrar mig egentligen. Det är orken. Det är mycket annat som händer, särskilt på jobbet, och så kommer det att vara minst ett par månader till. Jag är helt enkelt lite trött, och vet inte i vilken utsträckning jag har någon extraväxel att lägga in. Och jag vill verkligen göra det, för att utnyttja den inspirations-boom som en skrivträff alltid är. Nåja, det lär väl visa sig. Och jag längtar efter att sätta igång.

2013-08-23 07.13.08

6 reaktioner på ”Tankar inför helhetsresponsen

  1. Tiden, alltid tiden och orken. Men vet du, om det är mycket på gång nu, då kan du ju ta responsen, låta den mogna och sen när du kan, har energi, då ta itu med själva jobbet. Det finns ju också en poäng i att få respons, låta den mogna och vila innan du tar itu med den. Å andra sidan, det kan ju också hända att det är just responsen som ger energin och att det då går lättare att kapa åt sig av tiden. Hur som helst, fantastiskt att ha en sån grupp, där man läser varandras texter och pratar om dem. Det är fint.

  2. Jag tycker att du ska ge dig själv en stor klapp på axeln för att du lyckats skriva färdigt ett helt manus! Texten kan i princip alltid utvecklas och förbättras, och responsen är viktig, men oavsett vad den innehåller så har du i alla fall fått ihop ett helt manus. Det är stort!

  3. Jag håller med Mia, en sådan grupp skulle vi alla behöva. Samtidigt förstår jag nervositeten när en hel grupp ska komma med synpunkter på ens text!

    • Ja, det är fantastiskt att ha en skrivgrupp, jag är verkligen tacksam för det. Att få respons är jag ju van vid. Det är bara det att jag aldrig fått respons på något som jag sagt att jag tänker på som klart förut. Så lite nytt och nervöst är det. 🙂

Kommentera

