Alice Munro får årets Nobelpris

Sedär. Svenska akademin har lyckats överraska på ett alldeles nytt sätt. I flera år har jag tänkt: ”Alice Munro borde vara en given kandidat till Nobelpriset, men bara det faktum att jag tänker det betyder antagligen att hon aldrig kommer att få det.” Men nu har hon alltså fått det. Jag tycker att det är glädjande på många vis.

För det första är jag glad att priset gick till en kvinna. Det kommer att ta många år att jämna ut statistiken som inför årets pris lär ha legat på 4% kvinnliga pristagare. Nog sagt om det.

För det andra är jag glad att priset gick till en novellförfattare. Även om novellen fått lite högre status på senare år, mycket tack vare det fantastiska förlaget Novelix, betraktas novellen fortfarande av många som ett första steg mot en roman. En författare som skriver noveller förväntas förr eller senare ta klivet över till fullängdsromaner, för att först då räknas som en ”riktig” författare. Alice Munro är ett lysande undantag, och jag tror och hoppas att det faktum att hon tilldelades årets Nobelpris i litteratur kommer att stärka novellen som konstform.

Slutligen och framför allt är jag glad, eftersom jag tycker så väldigt mycket om hennes böcker. Hennes karaktärer har blivit viktiga för mig såtillvida att jag kommer att tänka på dem med jämna mellanrum, inte när jag tänker på böcker, utan också i helt andra sammanhang. Deras tankar och minnen har blivit inlemmade bland mina egna. Den döende gamla damen som upptäcker hur mycket hon faktiskt vill leva. Lärarinnan som inser hur mycket, och samtidigt hur lite hon betyder för en av sina gamla elever. På något sätt har deras erfarenheter också blivit mina. Alice Munros böcker har helt enkelt lärt mig lite mer om vad det innebär att vara människa.

Här är några lönnar jag cyklade förbi på vägen till jobbet i morse, för Kanada och Alice Munro.

2013-09-30 16.39.46

5 reaktioner på ”Alice Munro får årets Nobelpris

  1. Bästa hyllningen jag läst i vimlet av nobelpriskommentarer. Och ja, äntligen en kvinna. Men du som verkar ha stenkoll på Munro, vilken novellsamling ska jag, en nybörjare på ämnet, börja med? Vill så innerligt gärna läsa henne!

    • Tack! Vilken som helst funkar att börja med, tycker jag. Hon har en så egen stil, och om man gillar den tror jag man gillar alla. Om jag skulle rekommendera en skulle det nog vara Brinnande livet, hennes senaste (kanske sista?) bok. Där finns några självbiografiska noveller på slutet, vilket kan vara kul i dessa dagar när det pratas så mycket om henne. Själv började med För mycket lycka, det gick utmärkt det med.

Kommentera

