Nanowrimo eller inte

Jag längtar efter att skriva, nytt och snabbt och mycket. Varje gång jag läser om ytterligare en bloggvän som bestämt sig för att vara med liksom kvillrar det i mig. Jag vill också, jag vill också, jag vill också.

Egentligen vill jag inte vara med i det riktiga Nanowrimo. Det finns inte en chans att jag skulle lyckas skriva 50 000 ord på 30 dagar, inte som resten av livet och det vanliga jobbet ser ut just nu. Dessutom har jag alltid skrivit långsamt, jag vet inte varför. Kanske kan jag så småningom lära mig att skriva på ett annat sätt, men just nu är det så det är.

Däremot skulle jag vilja göra min egen Nanowrimo, sätta ett eget mål, ambitiöst för att vara mig. Ändå få kraft av alla andra som skriver, samtidigt. Dessutom vet jag vad jag vill skriva. Jag har ett projekt, som ännu inte alls finns, men som börjar ta tydligt form. Så fort jag är utomhus, cyklar eller går med hunden kommer den världen till mig. Nya detaljer presenterar sig hela tiden, även om det finns mycket kvar att utforska. Jag vet var boken ska börja och jag vet var den ska sluta. Jag vet en dramatisk händelse som ska landa någonstans i mitten. Är inte det allt man behöver veta för att kunna sätta igång?

Men så är det ju det där med min novellsamling. Jag har fått massor med bra respons och kommentarer, jag vet vad det är som behöver göras. Det är ju det jag borde hålla på med. Sätta ett konkret mål och bara göra färdigt den. Det tänker jag göra också. Jag kan bara inte riktigt bestämma mig för om det vore bra att slinka emellan med en intensiv månad av någonting helt annat, eller om det vore jättedumt.

20131011_181037[1]

23 reaktioner på ”Nanowrimo eller inte

  1. Var med!! Anmäl dig till det riktiga, men kör så långt du hinner bara, efter dina egna mål och egna möjligheter. Anna och jag är med och det är ett fantastiskt communtiy på sidan. Häng på! Jag kallar oss NanowrimoDebutanterna.

  2. Jag hade aldrig hört talas om Nanowrimo men gick in och kollade. Otroligt kul idé. Men för mig stupade det redan i planeringen. Skriv på morgonen. Gör något som att sätta på tvättmaskinen. Skriv på eftermiddagen.
    Det var en detalj som glömdes bort. När ska man jobba på sitt vanliga jobb där pengarna kommer in? Eller ska man sjukskriva sig kanske?
    Jag tycker absolut att du ska skippa dina noveller en månad och göra något nytt. Och att sätta ett mål med ett antal ord per dag är nog en bra sporre. Sen kan du ta fram novellerna igen i januari och då har du helt nya fräscha ögon att se med. Och ett halvfärdigt manus till.:-)

    • Ja, det är ju det där med resten av livet. Jag har jättemycket att göra i november, på det andra jobbet. Å andra sidan tänker jag: om inte nu så när? Det kommer aldrig att passa.

      Och det känns som att jag behöver en liten paus från novellerna, det är så mycket som snurrar och inte har landat än.

  3. Ja. Var med. Och strunt samma ifall du inte klarar målet. Sätt egna mål. Huvudsaken är väl att ha nånslags mål och att fullfölja dem. Det fina med NaNoWriMo är att det en begränsad tid, man jobbar häcken av sig under en månad och sen blir det december och man har förhoppningsvis klarat det man ville göra. Om inte så har man i alla fall försökt.

  4. Måste kommentera igen: håller med om vad alla säger. Det handlar inte om att skriva en bok, utan att starta upp kreativiteten. Flödesskriva. Vem kan tacka nej till den kicken?

    • Så klok du är! Det är precis det där jag måste bli bättre på, att inte ha så stora pretentioner hela tiden. Det är klart att jag inte kan skriva en bok på en månad. Det behöver ju inte ens bli bra. Det är ”bara” en månad, och om det bara blir skit av alltihop så är ju inte det hela världen. Tack!

  5. Jag är också en långsamskrivare och egentligen är jag mitt i redigeringen av mitt första bokprojekt. Men eftersom jag tränar på att inte tänka så mycket och bara ”skriva på” kommer det här ändå väldigt lägligt. Plus känslan av att vara en av tiotusentals! Var med! Häng på! Gör det på ditt eget sätt, med dina egna mål och regler, men var med så kan vi ta oss genom november tillsammans. Ja?

    /Anna

  6. Oj vilken peppande tråd! Det var till och med så att jag nog bestämde mig för att vara med i år. Kan nog vara det som får saker och ting att lossna: det ska gå snabbt, det behöver inte vara bra. Jag ser det somo en välbehövlig och rolig kick i rumpan, för det låter rätt underbart att kunna skriva på med de kriterierna och slippa det vanliga harvandet en stund. Som sagt: strunt samma om man inte lyckas komma helt i mål. Det lär ju ändå ha producerats nåt under den där månaden.

Kommentera

