Dan Wells’ sju intrigpunkter

När man är sjuk går tänkandet gärna lite långsamt. Å andra sidan dyker det upp tid, tid när man ändå inte kan göra allt det där som man egentligen borde göra. Och då kan man ju ta del av sådant som andra redan tänkt. Det har jag gjort en del de senaste dagarna, jag har lusläst skrivtips-trådarna på Nanowrimo-forumet och läst vidare på andra ställen. Flera av sakerna jag hittat tror jag att jag kommer att återkomma om.

I dagens inlägg på debutantbloggen tipsar Maria bland annat om ett seminarium med Dan Wells. Han pratar om konsten att bygga upp en bra intrig. Inspirationen till modellen han presenterar har han hämtat från rollspelsvärlden, och en bok som handlar om hur man bygger upp en bra rollspelskampanj. Jag tittade på det här seminariet i våras när Maria tipsade om det förra gången och tyckte det var väldigt givande. För att kunna använda dem på riktigt kände jag att jag behövde ha dem i skriftlig form för att kunna vrida och vända på dem i min egen takt. Alltså har jag tagit mig friheten att sammanfatta dem här. Jag har även skamlöst översatt hans lista till svenska.

Dan Wells’ sju intrigpunkter

  •  Ingång. Inledningen har två viktiga funktioner. Den första givetvis att fånga läsarens intresse (Wells kallar det här steget ”hook”). Minst lika viktigt är dock att början agerar motvikt till slutet. Att det finns en punkt att utvecklas från, antingen för karaktärerna eller för handlingen, eller båda.
  •  Intrigvändning 1. Något oväntat händer. Nya idéer eller förutsättningar uppenbarar sig och äventyret (i någon form) möjliggörs.
  •  Knuff 1. Någonting händer som tvingar karaktärerna till handling. Knuffen sätter igång även passiva karaktärer, eller sådana som i normala fall inte skulle blanda sig i den här situationen.
  •  Mittpunkt. Detta avsnitt utgör gränsen mellan två delar i berättelsen; ofta gränsen mellan tanke och handling. Efter mittpunkten tar karaktärerna situationen i egna händer, på ett eller annat vis.
  •  Knuff 2. Ytterligare en knuff, ofta i negativ riktning. Upplösningen som verkade nära rycks undan och någonting viktigt går förlorat.
  •  Intrigvändning 2. Här får karaktärerna den sista pusselbiten. De hittar någonting inom sig själva, som möjliggör en lösning. Hopp om handling.
  •  Upplösning. Det är hit allting lett fram. Det bör som sagt bli tydligt att det har skett en förändring eller utveckling sedan början av intrigen.

När Dan Wells bygger upp en intrig gör han inte det i kronologisk ordning, utan genom växelverkan mellan de olika delarna. Han börjar med upplösningen. Vad ska hända, vad är det som är grejen? Sedan går han till ingången av intrigen och skapar den kontrast som måste finnas mellan början och slutet. Vari ska den bestå? Ska utvecklingen framför allt ske inom en eller flera karaktärer? Är upplösningen ett moraliskt beslut eller är det actioncentrerat? Efter det tittar han på mittpunkten. Hur ser den ut? Är det en diskussion? I så fall mellan vilka? Vad ska känneteckna historien före och efter? På så vis fortsätter han att sicksacka sig genom intrigen; intrigvändning 2, intrigvändning 1, knuff 2 och så slutligen knuff 1. Titta gärna på seminariet själva, eller besök Dan Wells’ hemsida.

Personligen gillar jag det här sättet att tänka. Jag vill inte planera alltför superdetaljerat med beskrivningar för vad som ska hända i varenda scen. Däremot tror jag att det är bra att ha orsak-verkansambanden klara för sig under skrivandet. De delar av den historia jag skissar på just nu faller lätt in i den här strukturen (kanske en omedveten effekt av att jag tittade på Dan Wells i våras?). Det blir dock tydligt att det finns hål. Jag har ingen aning om vad som ska hända mellan intrigvändning 1 och knuff 2. Det är nog så att jag borde fundera över det lite mer, om jag inte ska köra fast en dryg vecka in i november.

Nu packar jag mina väskor och ger mig ut på en tredagars jobbresa och är alltså per definition frisk. Hej så länge!

13 reaktioner på ”Dan Wells’ sju intrigpunkter

    • Jag har faktiskt inte läst någonting av honom (men nu tänker jag förstås göra det). Jag köpte det ändå, helt okritiskt. 😉

      Nej förresten, inte helt okritiskt. Jag köpte det eftersom jag kan se att en hel massa böcker ur en hel massa olika genrer följer det här mönstret. Böcker som annars inte alls liknar varandra. Och då måste ju det betyda att det finns någonting i det här, att det är tillräckligt generellt för att, åtminstone på vissa sätt vara allmängiltigt. Sådant gillar jag, system som är tydliga, men ändå innehåller många frihetsgrader.

      • Grejen är väl också det att det här med dramaturgi är nåt vi har liksom i ryggmärgen också. Bara tänk på hur man berättar om nåt man varit med om. Eller det är klart att det finns folk som börjar berätta långt innan själva händelsen (bakgrundshistoria) och fortsätter långt efter poängen (vet inte när de ska sluta) men i stort är berättandets dramaturgi nåt vi liksom använder oss av för att berätta vad vi varit med om. Så när nån som Dan Wells drar ut de väsentliga punkterna i det så att man kan se det, då blir man nöjd och belåten.

  1. Jag tycker också om Wells sätt att staka ut intrigen och försöker använda det på mitt manus. Inte helt lätt när vissa delar, som han ju säger, kan ske över flera kapitel. Men jag tror att det är ett bra sätt att tänka på för att få ihop en bra dramaturgi och ett riktigt bra klimax på slutet!

  2. Åh vilket bra tips för mig som aldrig hört talas om Dan och är en sådan nybörjare som aldrig ens funderat på dramaturgi 🙂 Jag ska genast (det vill säga, förmodligen nästa vecka) sätta mig och gå igenom mitt manus för att se vad jag har lyckats med och vad jag har missat. Jag längtar efter november!

  3. Jag såg också en parallell till något helt annat: projekt. Tex ett inspelningsprojekt jag håller på med. Det föddes som en inspirerande tanke, något som väckte intresse – hook. Sedan hände saker som gjorde att det skulle kunna vara genomförbart. Sedan togs beslutet att faktiskt försöka genomföra det. Just nu är jag någonstans kring mittpunkten. Planeringsstadiet tillsammans med andra berörda parter. Så… har knuff 2 framför mig. Och därefter de sista två punkterna. Vi får se om det blir så! 🙂

Kommentera

