Resenärens räddning

I vanliga fall tycker jag bäst om att läsa böcker. Det vill säga tryckta böcker. Pappersböcker. På det viset är jag lite konservativ. Men; jag har en läsplatta också som jag tycker väldans mycket om. Den ligger bra i handen, har ett fint och rutigt fodral och känns nästan som en riktig bok när man öppnar den. Jag gillar hur texten bryts mellan sidorna och det känns behagligt att läsa. Skärmen lyser inte som på en dator.

Ja, jag gillar att läsa e-böcker. Ändå är jag inte alls oroad över den tryckta bokens framtid. Jag tycker nämligen att det är två olika saker att läsa en e-bok och en tryckt bok. Jag gillar att läsa på min läsplatta ibland, precis som jag gillar att ibland lyssna på en ljudbok. För mig är det olika typer av läsningar, som kompletterar varandra.

Det finns ett tillfälle när läsplattan är överlägsen den tryckta boken. På resa. Det är så fantastiskt att bara kunna lägga ner det lilla fodralet som inte väger mer än en pocketbok i väskan, och veta att den rymmer åtskilliga tjocka böcker som man längtar efter att få läsa. Särskilt om resan ifråga är en jobbresa, väskan fylld med en massa jobbsaker, och man inte vet riktigt vilken typ av bok man kommer hinna eller orka läsa på kvällarna.

Dessutom är det lite av en barndomsdröm som går i uppfyllelse för mig i och med det här. Jag drömde nämligen om ett jourbibliotek när jag var liten. (Jag menar, jourapotek fanns ju, det hade jag hört talas om. Varför då inte ett jourbibliotek öppet kvällar och nätter för läsare i nöd?) Nu när jag har min läsplatta kan jag låna böcker på biblioteket när som helst på dygnet. Jag kan till och med göra det från ett hotellrum, 25 mil från mitt hemmabibliotek. Det är fint.

20131023_161124[1]

13 reaktioner på ”Resenärens räddning

    • Tack! Men oj, att läsa på telefonen. Jag fixar inte riktigt det. Eller, jag läser massor av bloggar på telefonen, men mer text än så pallar jag inte där. Det blir så litet och plottrigt. Och så det här med att skärmen lyser så mycket (det gör inte läsplattans). Men jag kanske ska ge det en chans till. 🙂

  1. Älskar’t! Jourbibliotek, haha! Och ja, jag tror inte heller att den fysiska boken är hotad. Inte än på något decenium eller tre. Den fysiska boken vinner nämligen alltid över den digitala i en enda, men viktig gren: man behöver ingen laddare för att läsa.

  2. Jag läser också e-böcker på resande fot och pappersbok annars. Det enda som gör att jag läser på platta stundom är just smidigheten men den härliga känslan av att läsa tycker jag ändå att den tryckta boken står för.

Kommentera

