Ett namn, ett namn, ett kungarike för ett namn

Det är bara några dagar kvar till november, och jag inser att jag inte har en aning om vad min huvudperson heter. Jag vet många andra saker om henne; vad hon vill och vad hon är mest rädd för. Jag vet en hel del saker som hon kommer att få vara med om alldeles snart, men jag vet alltså inte vad hon heter. Det känns lite sådär om jag ska vara ärlig.

För det mesta brukar de viktiga namnen bara komma. De träder fram när de behövs och sedan blir de skrivna. (Namn på bikaraktärer tycker jag är mycket svårare, det har jag skrivit om här.) Självklart skulle det vara möjligt att ta ett namn vilket som helst, och sedan byta. Om jag inte kommer på något blir det väl så jag får göra. Men det är så viktigt ändå, det där med namn. Kanske är det så viktigt att det smittar av sig på hela historien. Därför tycker jag att det rätta namnet ska ta och komma nu.

2013-10-11 18.11.04

16 reaktioner på ”Ett namn, ett namn, ett kungarike för ett namn

  1. Du kan alltid gå igenom namnen i almanackan… tills du hittar något som känns rätt. Och om du inte hittar där, pojk- och flicknamn från utländska listor. (Engelska, franska, italienska tex) Det brukar _oftast_ funka för mig.

  2. Det kanske kommer medan du skriver? Alltså dyker upp rätt sorts namn som stämmer överens med vad karaktären gör. Kalla personen för en bokstav först. Det har jag gjort ibland.

  3. Ett smeknamn kanske? Något karaktären kallar sig själv? Eller som vänner använder/använde för länge sedan. Ett smeknamn kan ju ligga närmare en karaktär än ett dopnamn gör, utan att ens vara ett ”riktigt” namn. (Lillis, Kotten, Kåge, Soffan…) Och det kan ju finnas flera smeknamn för samma person. Kanske en angreppsvinkel i alla fall?

    • Jovisst, fast smeknamnet måste ju också kännas rätt. Mitt problem är delvis det här med datering. Min berättelse kommer att utspela sig några år framåt i tiden, inte så värst många, men ändå. Alltså vill jag ha namn som är vanliga bland lite yngre personer idag, utan att för den skull klinga alltför barnsligt. Och smeknamn har ju problemet att de lätt låter ännu mer daterade än vanliga namn.

  4. Knivigt. Men jag är inte orolig. När du har lärt känna din huvudperson vet du vad hen heter.Och du har ju flera dagar på dig.

  5. Gah! Den där lilla detaljen har jag helt missat! Jag vet vad en av mina huvudkaraktärer heter, men inte hon som är huvudperson! För sjutton, jag måste genast läsa igenom alla dina senaste inlägg som jag missade förra veckan, för jag misstänker att här finns en massa andra nyttigheter att ta del av inför november. Stressad? Bara lite… 🙂

    /A

Kommentera

