Hur jag förbereder mig

Det är tre dagar kvar och jag har aldrig gjort något sånt här tidigare. Det är också så att förra gången jag försökte skriva en roman (i långsam takt) gick det inte så bra. Jag tror att jag planerade ihjäl den. Alltså har jag försökt ta hjälp av de som kan mer än jag, och hitta en planeringsnivå som känns lagom för mig. Det är framför allt tre olika sidor som jag har inspirerats av, nämligen följande:

  • Snöflingemetoden, beskriven av Randy Ingemarson. I korthet går den ut på att börja med att beskriva hela boken med en mening. Sedan utökar man varje viktig händelse till en egen mening. Sedan utökar man varje mening till en paragraf. Och så håller man på sådär tills man har stenkoll på sin historia och sina karaktärer (som man kartlägger på samma sätt parallellt).
  • Dan Wells sju intrigpunkter, dem har jag redan skrivit om här.
  • Att planera en roman i 5 steg” av Rachel Aaron. Hennes metod går ut på att börja med det man redan vet, och sedan systematiskt fylla ut de hål som alltid finns i ens historia. Hon har även många konkreta tips, så det inlägget är väl värt att läsa.

Det som passade bäst in på den struktur jag redan hade var Dan Wells intrigpunkter. Det jag gjort är att jag, i enlighet med snöflingemetoden, bygga ut de korta intrigpunkterna till lite längre stycken, för att testa hur mycket jag verkligen vet om vad som ska hända. Då upptäckte jag nya hål, som jag nu håller på att fylla. Däremot tyckte jag att snöflingemetoden blir lite omständlig om man ska gå igenom alla tio stegen, så det struntar jag i. Jag har följt den till och med steg 4 på ett ungefär.

Det jag tar med mig från Rachel Aaron är framför allt att ha koll på berättelsen ur tre olika perspektiv; historien, miljö (eng. settings, alltså lite miljö i ett lite vidare perspektiv. Förutsättningar kanske vore ett bättre ord?) och karaktärerna. Jag upptäckte ett hål även där. Jag har stenkoll på historien och miljön, och inte fullt lika mycket stenkoll på karaktärerna. De delar av intrigen som fortfarande är lite lösa i kanterna är också de som är mest karaktärsdrivna. I synnerhet dem där många olika karaktärer måste få vara med att påverka. Där har jag mer kvar att göra.

Scenen står färdigställd och jag är införstådd med vilken pjäs som kommer att spelas där. Jag skulle bara vilja hälsa lite närmare på skådespelarna innan vi börjar, annars är jag redo att köra igång.

12 reaktioner på ”Hur jag förbereder mig

  1. Åh, vad härligt!! Jag tycker att du har valt en perfekt kombo av olika metoder. Precis min melodi: att lite plocka russinen ur de godaste kakorna och blanda 🙂 Jag har ju inte riktigt samma behov av att planera det jag ska NaNo-skriva eftersom jag jobbat så länge på idén som helhet. Men jag känner att det kliar helt sjukt i fingrarna efter att göra precis den här typen av planering av boken som tidsmässigt ska utspela sig innan den jag skriver på nu, eller den som kommer efter den jag skriver på nu. Aaargh. Det är bara att bita ihop och försöka fokusera.

  2. Vad duktig du är. Själv har jag mest velat omkring och så bestämde jag mig för att jag måste göra som jag brukar och ta den väg jag brukar, alltså att leta mig fram. Det går inte riktigt att planera det jag vill göra. Men ibland önskar jag att det gjorde det.

    • Å andra sidan har ju du redan koll på din värld och dina karaktärer. Så du är nog väsentligt mer välförberred än jag ändå… Jag är säker på att du kommer att klara att knyta ihop allt, och som sagt, jag ser fram emot att läsa fortsättningen. 🙂

Kommentera

