Nanowrimotips: novemberkalender

Om det händelsevis skulle vara så att någon eller några personer i din närhet tycker att det är jobbigt när det blir mörkt och behöver lite extra pepp i november. Och om du händelsevis ändå tänkte göra ganska mycket annat under november, skriva till exempel, då har jag ett tips till dig. Gör en novemberkalender.

Nu menar jag inte en novemberkalender där du kan räkna antalet ord, utan en novemberkalender med trevliga små överraskningar till resten av familjen. En sådan kan se ut på många olika sätt, men till exempel kan man hänga paket i skojiga färger i taket (och låta bli att tänka på vad grannarna ska tycka när de tittar in genom fönstret). Det behöver inte bli särskilt dyrt, man kan fylla paketen med till exempel godis eller särskilt bra tidningsartiklar man hittat och klippt ut. Det är ju själva överraskningen som är grejen. Novemberkalendern kan med fördel förberedas i slutet av oktober.

I mitt fall är novemberkalendern inte direktrelaterad till Nanowrimo, utan närmast en uråldrig tradition. Men jag lovar, det är en jättebra grej!

2013-10-30 08.42.46

12 reaktioner på ”Nanowrimotips: novemberkalender

  1. Jag ser i almenackan att det snart är dags för Nonowrimo, och vad gör du för att förbereda dig så här i slutet? Jo något helt annat än jag hade förväntat mig. Du måste ha fler timmar än jag på dygnet. Eller är det din träning som gör skillnaden mellan oss. Jag ska inte vara med på nanowrimo. Och jag ska inte hänga upp paket i taket. Jag ska bara ägna mig åt mitt manus lite koncentrerat i fyra dagar. Och tänka på dig och alla ni andra som ska skriva maraton. Lycka till med alla orden.

    • Men, jag undrar ju hur DU hinner allt. Du har ju jobbat heltid och pluggat parallellt i flera år. Och tagit hand om två hus. Och skrivit. Jag tror att allt sånt där hinnande alltid verkar lite mer magiskt utifrån sett än när man själv är den som fixar det…

      Fyra hela dagar med manuset låter inte dumt alls. Hoppas det går bra! 🙂

      Och ja, imorgon börjar Nanowrimo, fast jag kommer bara att skriva ett halvt maraton, 25000 ord. Mer kommer jag inte hinna, inte utan magi i alla fall.

  2. Åh, vad underbart! Så roligt att du gör det i november också 🙂 Jag har gjort en december-paket-kalender till min mamma en gång, och en gång till min bror. Det var verkligen fantastiskt roligt, men det kräver ju sin tid. Ibland tänker jag att jag skulle göra en till min sambo, men han är liksom inte typen som uppskattar sånt. Och väldigt klurig att hitta på saker till. Men en vacker dag kanske jag gör det ändå. Om jag planerar i flera år kanske jag kan komma på en månads roliga saker även till honom. Och jag älskar verkligen att göra paket 😀

    • Ja, visst är det härligt att göra paket! 🙂 Vi har förstås adventskalendrar också, men sådana finns ju färdiga i mycket större utsträckning. Konstigt nog, jag tror att det finns massvis med människor som behöver en novemberkalender. I december händer det ju alltid trevliga saker ändå. Och nu gör det ju det för oss också, nanowrimo. Lycka till med skrivandet nu! 😀

  3. Jag noterar först nu det intressanta i att jag inte funderade på att göra en till min treåriga dotter. Hon skulle antagligen bli helt galen och hennes pappa fick paket varje dag men inte hon 🙂

Kommentera

