En flygande start

Det gick verkligen helt overkligt bra igår. Eller rättare sagt, det blev overkligt mycket. Om texten blev bra eller inte har jag faktiskt ingen aning om. Men det är ju det som är hela poängen med det här, att inte fundera så mycket över det, och för mig är det verkligen en hjälp. Säkert kommer jag att få skriva om stora delar, jag kommer att få stryka och fördjupa, men det gör jag med alla mina texter, även dem som har kommit ut jättelångsamt. Alltså känns det här som en bra grej.

Sen var det förstås inte bara magi. Jag jobbade hårt också. Jag skrev på tåget till jobbet. Sedan satte jag mig på ett café alldeles bredvid jobbet och skrev i en halvtimme till. Det motsvarar tiden det skulle ha tagit om jag missat ett tåg, vilket händer ganska ofta. På lunchrasten research-googlade jag och gjorde stolpar till nästa skrivpass. Påväg hem såg jag till att komma till tåget när det kom inte till perrongen, inte när det precis skulle gå. På så vis fick jag 55 minuter sammanhängande tid istället för 35. Dessutom kunde jag välja det enda (!) sätet i vagnen som inte har någon granne. (Det känns alltså som att jag upptäckt ett kardinalknep för skrivande pendlare.) Sedan skrev jag hela kvällen.

Inför varje pass kändes det som att nej, jag är för trött och jag vet inte vad jag ska skriva, så det kommer nog inte gå. Och så gick det ändå. Varje gång, dock lite trögare framåt kvällen. Faktum är att gårdagen var lite som jag alltid drömt om att skrivandet borde funka. ”Det kan väl inte vara så svårt att bara få ner lite ord” brukar jag tänka. Och nej, igår var det inte det. För mig är det första gången sedan på högstadiet.

En liten oro har jag, och det är att jag ska glömma bort att jag egentligen har som mål att skriva halva Nanowrimo, 25000 ord. Redan efter en dag känner jag att tralala, nu har jag ju faktiskt skrivit mer än man ska ”på riktigt”, det kan väl inte vara så svårt det här. Det ska tilläggas att jag är en svårartad statistik-junkie, jag triggas helt sjuk mycket av alla typer av grafer, tabeller och räknare, sådana som det finns så gott om på Nanowrimoforumet. Det kommer att bli svårt för mig att avvika från dem. Men jag satte mitt halva mål av en anledning. Ganska många dagar i november kommer jag inte kunna skriva alls. Och så bra förutsättningar att skriva som jag hade igår och kommer att ha idag, det kommer jag inte att ha på hela månaden sen.

Dags att sätta igång alltså. ”Nano starts on a weekend, take advantage of that” står det i min Nanowrimokalender idag, och det är just precis vad jag tänker göra. Jag kommer tillbaka och svarar på era kommentarer lite senare idag. Nu, nu ska jag skriva. Hej då, internet!

20131102_075448[1]

12 reaktioner på ”En flygande start

  1. Ah, härligt!
    Själv hämmar jag mig själv för mkt fortfarande. Måste bara köra på. Men för mig infaller tyvärr nano på en jobbhelg, såatte… Efter stark början igår blev det ca 300 ord i morse innan det var dags att dra. Har stora förhoppningar om att komma ikapp sen dock.

    Heja dig idag! Ser underbart ut m kaffe och macka:)

    /Anna

    • Positivt överraskad var ordet, sa Bull.

      Jag trodde inte att det skulle kunna göra så stor skillnad, det här att det är flera som skriver samtidigt, men det gör det verkligen. Kul att du också är med! Lycka till du också! 🙂

  2. Statistik-junkie var ordet, sa Bull 🙂

    Jag förstår verkligen vad du menar. Jag blir helt galen (i nästan enbart positiv bemärkelse) av det här att räkna ord och få fylla i dem så att det tydligt syns vilka framsteg jag gör på ordfronten. Det är underbart! Och det flyter verkligen på. Det är helt magiskt att inte gå tillbaka och läsa utan bara fortsätta utan att stanna upp. Det känns på något sätt så enkelt, nu när jag gör det – förstår inte att det varit så svårt alla andra gånger jag försökt…

    Ordkramar!

    • Åh, som du sätter ord på den där känslan. Härligt att du har den också! 🙂
      Jag har lite grann trillat ut det där super-flowet nu, men ska försöka hitta tillbaka, för det var ju helt fantastiskt.

      Kram!

Kommentera

