Så lätt och så svårt

Det här med att inte bry sig så mycket om hur det blir utan bara skriva på. Det är det absolut svåraste jag vet. Samtidigt har det de senaste dagarna varit förvånande lätt.

När jag för första gången hörde talas om NaNoWriMo för ett antal år sedan var jag minst sagt skeptisk. Dels tyckte jag att det lät lite knäppt, att skriva en hel bok, eller 50 000 ord, på bara en månad, det kunde väl aldrig bli bra? Men framför allt undrade jag om det verkligen kunde göra så stor skillnad, den här grejen att tusentals andra människor sitter och skriver samtidigt som man själv. Nu har jag testat, och även om jag fortfarande inte förstår riktigt hur så vet jag att ja, det kan det.

Nu kommer jag lämna skrivbubblan jag befunnit mig i de senaste dagarna. Det vanliga, verkliga livet gör sig påmint och kommer kräva en hel del av mig den närmsta tiden. Men även om jag inte lyckats skriva ett enda ord till på hela månaden är jag oerhört glad och tacksam för den här upplevelsen. Jag har lärt mig en hel massa saker om mig själv och mitt skrivande. Till exempel:

  • Jag kan skriva oerhört mycket snabbare än jag trodde var möjligt. Jag kan skriva 30 sidor på 3 dagar.
  • Mycket tid är bra, men obegränsat med tid är inte det bästa. Jag skriver snabbast när jag har en definitiv sluttid. Men sedan får det gärna komma flera skrivpass tätt inpå varandra, men nya definitiva sluttider.
  • Konkreta delmål is the shit.
  • Mutor fungerar.
  • Det blir inte nödvändigtvis sämre bara för att det går fort. Det blir ett första utkast, och första utkast är aldrig perfekta.

Glad november allihopa! Hoppas ni har flyt, i skrivandet och i livet.

2013-10-29 15.20.34

13 reaktioner på ”Så lätt och så svårt

  1. Kul att du är igång. Trettio sidor låter som en hel massa. Bra jobbat!
    Jag var lite sugen att hoppa på NanoWriMo men så besinnade jag mig. Det kändes lite som ett tåg som hade satt sig i rörelse och som skulle ge en massa gemenskap och äventyr medan jag stod kvar på perongen.
    Men det går fler tåg. Och jag är inte riktigt i rätt fas just nu.
    Jag är säker på att du hittar tid till ditt skrivande även om almenackan är tjock. Se bara på hur du gjorde i fredags. Du trollade med tiden skulle jag vilja kalla det.
    Lycka till med ditt trollande.

  2. Spännande att följa. Jag är inte med i utmaningen men har skapat en egen utmaning. Igår skrev jag långt över 5000 tecken, idag kämpar jag för att komma ner under en gräns eftersom det finns en begränsning. Det tar lika mycket tid att skriva längre som att korta ner. Jobbig insikt. Lycka till med det fortsatta skrivandet.

    • En egen utmaning låter bra! Kanske kan du rida lite på Nano-vågen en då? Få inspiration av att det finns tusentals andra som skriver, samtidigt. Hoppas det! Och ja, att korta ner och fördjupa tar verkligen minst lika mycket tid som att skriva långt.

  3. Jag är bara in awe! 30 sidor! Jag är inte ens i närheten. Men känner nog att det snart lossnar. Och det känns bra att veta, annars skulle jag slita mitt hår. Men det kommer. Och skönt att veta att det flyter fort för dig!

  4. Jag får nästan panik när jag ser din ordräknare. Vad håller du på med?? Spottar fram ord? =) Grattis! Själv höll jag kvoten i två dagar men är rädd att jag helt ska missa dagens kvot pga att livet kom ivägen. VILL ju skriva.

    • Åh nej, få inte panik! Det får ju inte bli så att vi avskräcker varandra från att skriva. Jag var ensam och hade ingenting annat inplanerat, så jag skrev och skrev, piskad av vetskapen att sedan kommer livet igen. Igår skrev jag bara 600 ord. Dels för att resten av livet var lite mer påtagligt, dels för att jag kände mig trött och liksom tömd efter helgen…

      Jag var faktiskt lite i chock själv över det här att det gick så bra i helgen. Jag har aldrig skrivit såhär stora mängder text på en gång någonsin. Vi kan säga såhär, att förra gången jag gav mig på att skriva ca 50 000 ord så tog det inte precis en månad, det tog 3 år.

      Heja dig! Du vet ju att du kan skriva. Hoppas det lossnar snart! Kram!

  5. Sjukt bra jobbat!!! Och visst är det häftigt att det egentligen inte behöver blir sämre för att man skriver snabbt. Ibland tycker jag nästan att det kan bli bättre just för att man inte har den där inre kritikern lika närvarande. Och de bitar som blir riktigt dåliga är de som skulle blivit dåliga på ett första utkast i vilket fall som helst, de svåra, som jag själv innerst inne tycker är lite tråkiga… Jag har ju lite svårt att skriva på helger, och igår var min dotter hemma sjuk, men idag! Jag hoppas på att jag ska kunna prestera underverk idag 🙂

Kommentera

