Mot mitten med postit-lappar

Jag är back on track, någorlunda i alla fall. På ren envishet har jag lyckats ta mig vidare och producera exakt så många ord som man förväntas göra i Nanowrimo, alltså i snitt 1667 ord om dagen. Igår hade jag faktiskt lite ledig tid över efter att jag kommit upp i dagskvoten, men istället för att fortsätta bestämde jag mig för att ta ett steg tillbaka och se om jag kunde bringa någon klarhet i berättelsens trilskande mittparti.

Jag tillbringade en timme på vardagsrumsgolvet tillsammans med postit-lappar i allehanda färger. Några små saker föll på plats, särskilt efter att jag skissat upp vad som händer i resten av världen parallellt med min historia. Det är en hel del. Ändå ville det inte riktigt lossna. De där scenerna i mitten var fortfarande diffusa och svårgreppbara. Jag tänkte till och med tanken att nu är det nog kört. Med en stadig hastighet av 1667 ord om dagen rusar jag nämligen närmare det där mittpartiet som jag inte vet någonting om och när jag kommer dit kommer det att ta tvärstopp.

Men sedan hände någonting. Senare under kvällen när jag gjorde helt andra saker, och idag på morgonpromenad med hunden började det trots allt komma små idéer rörande det där mittpartiet. Det är som om den stora isproppen så sakteliga börjat smälta, och det sipprar fram vatten längs kanterna. Hoppas att det fortsätter i den riktningen. Det där att skriva ner saker jag redan visste på små lappar verkar alltså ha hjälpt, åtminstone lite grann.

2013-11-10 17.22.05

13 reaktioner på ”Mot mitten med postit-lappar

  1. Härligt! Jag tror verkligen på att göra sådana saker. Strukturera upp ramar och trådar tydligt och helst visuellt. För min egen del tycker jag att det känns som att när min hjärna förstår att jag har koll på helheten, att det ändå FINNS en struktur och att den håller ihop – åtminstone någorlunda – så kan den på något sätt ägna sig mer åt det kreativa, och släppa loss lite. Jag lovar att det kommer. När du väl är där, mitt i mitten, så har din hjärna hunnit i fatt!

  2. Jag borde göra det där. Känner så hur jag borde. Men sen sätter jag mig ändå bara och skriver. Det funkar också. Hittar märkliga trådar på det viset. Men jag borde hitta lite plan, lite planering med post it skulle kunna vara bra. Förr eller senare så…

    • Nu ska vi se… Det här är inget supergenomtänkt system utan bara som det råkade bli. Men here goes:

      Orange stor: Plats i dramaturgin (enligt Dan Wells intrigpunkter som jag skrivit om här)
      Grön stor: Kapitel/scenkluster
      Blå stor: Yttre skeende i samhället
      Grön liten: skriven scen
      Gul liten: oskriven men planerad scen

      Utöver det markerade med en bokstav jag vilket POV jag använt/planerat att använda på scen-lapparna, alltså vilken karaktär som är i fokus.

Kommentera

