Att få nya idéer

Har du någon gång varit rädd för att dina idéer ska ta slut? Har du tänkt att det du precis håller på med kommer bli din allra sista berättelse (eller vad det nu handlar om), för där borta, på andra sidan den är det alldeles svart? Där finns ingenting. Det har jag. På ett diffust känslomässigt plan är jag fortfarande rädd för det, varje gång. Det är ju så det känns. Det jag håller på med just nu är mitt sista och enda, det som kommer sedan kan jag inte föreställa mig.

Intellektuellt vet jag att det inte är sant. Det kommer alltid nya idéer, men för mig är det så att de kommer först när jag verkligen behöver dem. Och så länge jag fortfarande håller på och petar i någonting gammalt så gör jag ju inte det. För mig är det bästa sättet att få många och bra nya idéer att inte spara på krutet utan fläska på med allt jag har, hela tiden. Ju mer jag slösar med idéerna, desto bättre idéer får jag nästa gång. Så funkar det, men det är fortfarande lite svårt att lita på.

I min familj har vi varje år en stor pepparkaksbakarhelg. Jag brukar alltid bygga ett pepparkakshus som inte riktigt är ett hus. Jag har till exempel byggt ett tåg, en kyrka, en fyr, en båt, en liten bro och en berg-och-dalbana. Varje gång känns projektet som så självklart och jag kan inte begripa att jag inte kommit på det tidigare. Och varje gång oroade jag mig för vad jag skulle bygga nästa gång, nu när alla självklara idéer redan blivit genomförda. Nu försöker jag att inte tänka så, för det ordnar sig alltid. Årets pepparkaksbakarhelg börjar imorgon och jag har ingen aning om vad jag ska bygga. Det hade jag inte förra året vid den här tiden heller, men det blev någonting ändå. Det blev det här. En liten hobbithåla.

Dörr

Från vänster

15 reaktioner på ”Att få nya idéer

  1. Men åh.
    Jag kan nästan inte skriva nåt. Så fina ju.
    Blir grön av avund över att nån kan göra så fina. Grööön.

    Det där med idéerna. Alltså jag fattar vad du menar. För jo jag kan känna mig helt panikslagen över att tänk om idéerna tar slut, eller om de är för små. Eller nåt annat eller. Samtidigt har jag ju lärt mig att det går att få idéer av allt och att mest inspirerande är att läsa, att låta fantasin måla upp andras världar också. Att så länge jag läser, hoppas jag, så kan jag också få idéer.

  2. Men jag dööör! Så bra inlägg och vilken punch i slutet! Älskar det där huset, hur fint som helst. Du fattar väl att du måste lova att lägga upp bild på nästa, i samma sekund som det är färdigt?

    Och det där med idéerna: jag är exakt likadan. Träffade en skrivarvän igår som bara ”jag har hur många berättelser som helst i mig, de bara väntar på att skrivas!” Jag bara: ”jag har den jag skriver på nu och mitt nano-utkast. Sen får jag se… för tillfället är det blankt.”

    /A

    • Jag lovar. Däremot kan jag inte garantera hur det blir. Vågade satsningar leder ibland till episka misslyckanden. 😉

      Skönt att höra att du är likadan! Jag kan bli jättestressad ibland över den där alla-berättelser-som-trängs-i-mig-och-vill-ut-grejen. Förväntningen på att det är så det ska vara.

  3. Rena konsten, jag blir mkt imponerad! Jag som inte ens kan få ihop ett färdigt från ICA (men så är jag världens ”opyssligaste” person också). Och jag säger som Carola, lägg gärna ut årets sedan också, vore jättekul att få se!

Kommentera

