Året som gått och året som kommer

När jag tänker tillbaka på min känsla inför det förra nyåret minns jag det som att min vanliga nyårskänsla; försiktig tillförsikt inför framtiden, var uppblandad med någonting annat. Det är möjligt att det är en efterkonstruktion, men jag tror inte det. Jag tänkte att jag vill bli bättre på att se till så att saker händer istället för att bara låta dem hända. Skapa tillfällen istället för att vänta på tillfällen. Det vill jag fortfarande.

Om jag ska sammanfatta mitt skrivarår så har det faktiskt varit mer action än tidigare. Jag har alltid skrivit, sedan 2006 har jag träffat min fina skrivgrupp ungefär fyra gånger om året, men det har i stor utsträckning tuffat på som det alltid har gjort. I år har jag försökt åstadkomma förändring. Framför allt är det tre saker jag har gjort:

• Jag startade den här bloggen. Jag gjorde det för att jag ville bli bättre på att ta mitt skrivande på allvar, våga formulera tankar om litteratur och skrivande och därmed låta skrivandet ta större plats.  Det har fungerat oväntat bra. Trots att jag lägger en hel del tid på bloggen har jag fått mer tid över till skrivandet, inte mindre, trots att mitt liv i övrigt ser ut ungefär som tidigare. (Alltså det här med tid, det är en märklig sak. Hur fungerar den egentligen?) Dessutom har jag genom min blogg fått kontakt med massor av kloka och trevliga människor. Tack för att ni berikar mitt liv!
• Jag skrev klart min novellsamling och fick helhetsrespons från min skrivgrupp. Jag upptäckte att jag gick och var rädd för att bli klar. Det var i stor utsträckning så att jag bara skärpte mig och såg till att det blev gjort. Det var jätteläskigt, men det var bra.
•  Jag deltog i Nanowrimo. Inte bara deltog, jag vann över mig själv och skrev ett utkast på drygt 50 000 ord på en månad. Det är verkligen inte så att det är en färdig bok. Det är ett första utkast. Men jag tror inte att det är så värst mycket sämre än mina första utkast brukar vara, de är aldrig särskilt bra. Med tanke på det känns det ju mer rimligt att ägna det första utkastet en månad än till exempel fyra år.

Sammantaget har jag lärt mig massor. Under året som kommer vill jag fortsätta att få saker att hända och lära mig nya saker. Två saker tänker jag göra lite mer specifikt:

•  Jag ska skriva minst fyra dagar i veckan. Regelbundenhet is the shit, åtminstone för mig. Det funkar, men det är svårt att upprätthålla. Under november skrev jag varje dag, men det var riktigt jobbigt. Jag tror inte att jag skulle kunna vidmakthålla ett sådant tempo i ett helt år. Fyra dagar i veckan känns mer realistiskt. Det tror jag att jag kan uppfylla, även när jag är på jobbresa, blir sjuk, eller är på semester. (Däremot sätter jag inte upp några prestationskrav, t.ex. på hur mycket eller hur lång tid jag ska skriva varje gång. Jag känner mig allt. Sådant skulle mycket väl kunna få mig att bli obstinat och negativ. Men jag vet: om jag skriver fyra dagar i veckan kommer det i sig att få mig att vilja prestera. Om jag bara sätter mig framför datorn kommer jag att vilja fortsätta. Skrivande föder lust till mera skrivande. Alltså låtsas jag att 10 minuter om dagen fyra dagar i veckan duger alldeles utmärkt, för att lura mig själv att börja de dagar jag verkligen inte har lust.)
•  Senast den sista april ska jag ha skickat min novellsamling till förlag. Utan deadlines händer det inte särskilt mycket i min värld. Jag är fortfarande rädd för att bli klar. Jag skulle mycket väl kunna få för mig att peta vidare på den här lilla boken i ett par år till. Så kan jag inte ha det. Oavsett om det kommer att bli den här boken eller någon annan som blir min första riktiga, publicerade, så blir det ju aldrig någonting av det om jag inte försöker.

GOTT NYTT ÅR!

20131229_190437_LLS[1]

14 reaktioner på ”Året som gått och året som kommer

  1. Jag känner väl igen mig i det du skriver om bloggen och att få det att hända istället för att bara vänta. Att blogga regelbundet har verkligen givit mycket och det är ju också så roligt att kunna följa andra som också skriver. sedan det där med att bara sätta sig och skriva! När man slutar skylla på att man inte har någon tid och prioriterar så hittar man ju konstigt nog just tid! Att ha en skrivgrupp att träffa regelbundet låter underbart, det skulle jag med vilja ha! Så bra att sätta en deadline för novellsamlingen, tror också på tydliga mål:o)
    Gott nytt skrivår!

  2. Tänk hur mycket som kan hända på ett år. Lycka till med slutputsen av novellsamlingen, och skickandet till förlag och hoppas att 2014 blir ett riktigt bra skrivarår.

  3. Det känns verkligen som om du har bloggat längre än bara under 2013 och det har varit så roligt att lära känna dig. Ser alltid fram emot nya inlägg här och mål och deadlines är verkligen grejen. Må 2014 bli ett år med än större utmaningar och uppfyllda drömmar.

    Gott nytt år!

    /Anna

    • Tack! Jag blev verkligen glad av att läsa den här kommentaren. Jag tycker också att det känns som om jag hållit på längre än knappt ett år, men så tycker jag att det är med allt som är riktigt kul; att det inte riktigt går att föreställa sig hur livet var innan.

      Nu tar vi 2014 med storm! Hoppas det blir året när Urmakaren får sitt genombrott.

Kommentera

