Det här med Scrivener

När jag för första gången läste namnet Scrivener på en skrivarblogg (jag tror att det var hos Anna på Kära Syster) trodde jag att det handlade om namnet på hennes manus. Jag tänkte mig något fantasyinspirerat och associerade till böcker som Boktjuven av Markus Zusak, Bläckhjärta av Cornelia Funke och Den oändliga historien av Michael Ende. Det tyckte jag också stämde rätt bra med vad hon skrev om sitt projekt. Coolt, tänkte jag, bra namn. Kanske lite för engelskt för min smak, givet att det är ett manus på svenska, men ändå, det funkar. 

Några veckor senare var jag inne på en annan blogg, minns inte vilken, och där stod det precis samma sak. ”Nu ska jag öppna Scrivener och sätta igång”. Eftersom jag ibland är lite trög tänkte jag: så konstigt att två helt olika personer har råkat kalla sina skrivprojekt samma sak. Jättekonstig slump, verkligen. Först när jag hittade en tredje skrivarblogg som också pratade om Scrivener fattade jag. Jaha, det är ett DATORPROGRAM, inte namnet på ett manus.

Givetvis kände jag mig lite dum, men det här är faktiskt ganska talande för mitt förhållande till teknik. Jag vet aldrig vad någonting heter, missar alla trender, vill bara att det ska funka så smidigt som möjligt. Det kanske är en smula ovanligt för en person som tillbringat de senaste åtta (nej nio!) åren på Kungliga Tekniska Högskolan, men så är det i alla fall. När jag skaffar ny teknik gör jag det oftast lite efter alla andra. Jag vill veta i förväg vad jag ger mig in på, och varför.

Så nu frågar jag er, eller dem av er som vet. Det här med Scrivener, är det bra? Vad är grejen? Vad kan man göra med Scrivener som man inte kan göra med Word? Och framför allt; är det lätt att använda?

Tacksam för svar,

vänliga hälsningar från Det Tekniska ”Snillet”.

scrivenerbtyb

18 reaktioner på ”Det här med Scrivener

  1. Jag har testat Scrivener, men valt att (iaf hittills) inte använda det. Vad är det? Ja framförallt är det väl ett ”organisationsverktyg” för ditt skrivande. Du skriver i avsnitt som du kan pussla ihop på olika sätt. Varje avsnitt kan få en sammanfattning så att du kan kika på dem i en översiktsvy – typ postit-lappar.

    Du kan ha ditt researchmaterial inkopplat också, så att du enkelt hittar det.

    Det finns svensk ordlista att ladda ner, så att man kan få stavningskontroll på svenska. Så det kan väl det mesta som Word kan och lite till. Det går att köra ut sin text i olika format, t.ex. epub.

    Även om det är lite av en ”one man show” så känns supporten bra. Jag fick svar på en del konstiga frågor jag hade ganska omgående. 30 dagaras prova på – som betyder 30 användningsdagar – inte 30 kalenderdagar i följd, vilket jag tycker är väldigt trevligt.

    Den har lite andra skojiga funktioner också (namngenerator t.ex)

    Sammanfattningsvis skulel jag nog säga att det är som mest användbart (utifrån mitt ringa testande) om du skriver strukturerat och har hela berättelsen skissad från början. Det blir nog enklare att skriva lite ”här och där” med hjälp av Scrivener.

    Men jag valde att fortsätta med kombinationen Word och Dropbox (och namn-/karaktärsgenerator i excel). Det funkar bäst för det sättet jag skriver på just nu.

    Men som sagt, jag tror det beror väldigt mycket på hur man jobbar. Ett annat projekt skulle jag nog kunna tänka mig att testa Scrivener för…

    • Tack för en jättebra sammanfattning! Att få ha testversionen i 30 faktiska arbetsdagar låter verkligen sympatiskt. Jag laddar nog ned en sådan och testar lite.

      Jag tänker som lite som du, att det nog är olika vad jag behöver i olika projekt. För novellsamlingen har det funkat bra att hålla på i Word. Jag har helt enkelt en fil per novell, och ett sidodokument med ordningen och lite allmänna tankar, och när jag är klar klipper jag bara ihop alltihop. Däremot har jag ännu inte hittat något smart sätt att jobba med en roman i Word. Jag har testat både separata filer för varje kapitel och att köra allt i samma dokument. Ingen av lösningarna har känts helt hundra.

      Stort tack för hjälpen!

  2. Jag har provat på men använde aldrig upp de 30 provdagarna ens. Jag är nog ganska inkörd på Word, för jag tyckte detta var onödigt krånglig och det saktade in hela skrivprocessen för mig. Det mesta av det som Scrivener gör kan man göra med Word med, faktiskt. Och de där sakerna som inte word har, tex corkboard, använde jag faktiskt inte ens för att jag upplevde det som krångligt, trots att jag älskar att organisera mig med post its och lappar och index cards. Nej, jag håller mig till Word.

    • Det är nog så att det går att göra mer i Word än man i förstone tror också. Under Nano kom jag tex på att om man använder Words rubrikstruktur går det att hoppa mellan kapitlen bara genom att klicka på rubrikträdet. Det är ju faktiskt väldigt smidigt. Jag ska nog testa Scrivener i 30 dagar, men det kan mycket väl hända att jag återvänder till Word fortare än kvickt.

  3. Har inte hört så många som är helt inne på Scrivener, bara en jag kan komma på. Själv orkar jag inte sätta mig in i programmet, jag vill skriva! Vi som skriver kanske överlag är lite misstänksamma till ny teknik 🙂

    • Hehe, ja så kan det nog vara. 🙂 Om det inte vore så sjukt praktiskt att kunna klippa och klistra är vi nog många som gärna skulle sitta med en old-style skrivmaskin. Eller bläck och papper för den delen. 😉

  4. Jag använder det och tycker det funkar jättebra!! Och det är inte krångligare än vad man gör det. Kan man använda Word kan man använda scrivener. Programmet gör det lättare att organisera, redigera, flytta om och få en överblick över texten. Det här att man lätt kan dela upp texten i stycken, där varje stycke får ett eget dokument, är antagligen den största skillnaden. Glöm letande i en massa dokument och filmappar, här ligger allt på samma ställe. Dessutom kan man ha flera dokument öppna bredvid varandra och redigera dem samtidigt på samma sida, utan att behöva en massa fönster öppna på olika håll.
    Men om du verkligen vill veta mer, gå in på scriveners hemsida och titta på de informationsvideos de har där, de går igenom det mesta och ger en ganska bra överblick.
    // Emmelie

  5. Hahaha! Jag ber så mycket om ursäkt för otydligheten så här i efterhand. Men det är så lätt att tro att man är sist på något när man äntligen testar själv, som du själv påpekar… och lätt då att bli otydlig, i mitt fall.

    Scrivener är det bästa som hänt mitt skrivande. Det är billigt och det är enkelt. Man startar upp det och så börjar man skriva. Busenkelt. Sedan, när man behöver funktioner, börjar man leta efter dem och man hittar dem rätt enkelt. Men mest skriver man.

    För mig som skriver medan jag tänker, utvecklar karaktärerna i långa scener som jag sedan måste stryka 90% av och göra om scenen utifrån den där 10% av framåtrörelse som man trots allt kan hitta i de ordrika scenerna, är Scrivener guld. Jag har ett textdokument för varje scen och kanske tre-fyra sådana textdokument per kapitel. Kapitel och avsnitt syns hela tiden synligt i vänsterkanten och så klickar jag på det avsnitt/kapitel jag behöver jobba med och sätter igång. Och när minnet sviker och jag måste hitta info för att inte referera fel, behöver jag inte scrolla genom en kilometer text utan kan lätt klicka på avsnittet som (förhoppningsvis) är döpt till något tydligt som gör det lätt att hitta det jag letar efter. Jag vet att många har liknande mappsystem i word (eller pages, som jag skrev i innan Scrivener) och har man redan en bra struktur behöver man kanske inte Scrivener. Men om man som jag skrev allt i en enda lång text i ett dokument är det stor skillnad. Tänker också att en skillnad mot att ha mappsystem i själva datorn är att alla avsnitt och kapitel hela tiden är tillgängliga med ett enda klick.

    Typiskt. Min skrivklåda är så svår att jag spammar dig här. Men snart så. Snart ska jag ha en riktig dejt med Scrivener. Mitt skrivarprogram. Och vi ska jobba vidare med Urmakaren. Mitt manus. Bara så vi är på det klara med begreppen.

    /Anna

    • Hehe, ja nu är vi på det klara med begreppen. Och Urmakaren är en jättebra titel. (Även den ger mig lite fantasy-vibbar, fast mer åt Philip Pullman och Neil Gaiman-hållet :-).)

      Du har övertygat mig. Jag måste åtminstone testa Scrivener. Om man klarar sig utan det om man redan har en perfekt struktur, då är Scrivener definitivt något för mig. 😉 Jag ska se om det går att klippa in min Nanotext där när jag sätter igång och redigerar den så småningom.

      Hoppas du kommer igång med ditt skrivande snart!

    • Hej Bertil, välkommen hit!

      Kul att läsa dina tankar om Atlantis, det programmet har jag aldrig hört talas om tidigare.

      Givetvis kan det hända att du har rätt angående det där sista, men jag tycker ändå det känns trevligt att tänka på det på mitt sätt. Om det så småningom skulle visa sig att hela vår moderna civilisation är i upplösning (för sådant lär ju vara lättast att se i efterhand) får jag helt enkelt konstatera att jag varit lugn i onödan. 😉

      Liv

      • Visst, tar man ut glädjen i förskott så blir man glad minst en gång, förhoppningsvis två. Motsvarande gäller elände, förstås.

        Säkert rätt attityd om man tänker simma med hajar. Recensenter av fackböcker verkar mindre blodtörstiga.

        Imponerad av hur du får allt att gå ihop: arbete, skrivande, blogg och livet självt.

        Bertil

  6. Jag använder mig av Scrivener för att det är enklare att producera e-böcker och strukturera projekt. Sakta men säkert håller jag på att bygga en struktur inom Scrivener som ska fungera både som bibliotek och bas för mitt skrivande, än så länge fungerar det väldigt bra. Jag tycker absolut du ska testa, speciellt om du är intresserad av e-böcker. Mvh

    • Hej och välkommen hit!

      Tack för tipset, jag visste inte att det var enklare att exportera text till eboks-format med Scrivener, men nu har jag läst på lite om det och det låter onekligen smidigt. 🙂

      /Liv

Kommentera

