Julklappsbokcirkel

Igår hämtade jag ut den första boken i en bokcirkel som drivs av en av de lokala bokhandlarna i Uppsala, och som jag fick i julklapp. Man lånar en bok i taget av de drygt 50 titlar som ingår i cirkeln. Sedan läser man i sitt eget tempo och byter bok så ofta man vill. Den bok man har hemma när bokcirkeln slutar i september får man behålla. Ett väldigt trevligt upplägg tycker jag.

Jag började med Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind, den har jag velat läsa länge. Det finns många fler som jag ser fram emot att läsa så småningom, till exempel Lena Anderssons augustprisbelönade Egenmäktigt förfarande, Chimamanda Ngozi Adichies Americanah och Atiq Rahimis Satans Dostojevskij (som jag fram tills igår aldrig hört talas om).

Min fru har varit och är med i samma bokcirkel sedan flera år tillbaka, men för min del har det mest inneburit att jag sett en massa intressanta titlar flimra förbi utan att jag fått läsa en enda av dem själv. Hon läser ungefär åtta gånger så snabbt som jag (ja, vi har tagit tid; ja, hon kommer ihåg vad hon läst efteråt; ja, det kan hända att jag är lite lite avundsjuk på det här) så jag kunde bara glömma att få låna böckerna efter henne. Trots det har det faktum att hon är med gjort att jag tyckt det känns lite slösigt att gå med själv. En perfekt present alltså.

20140108_165850[1]

2 reaktioner på ”Julklappsbokcirkel

  1. Åh vilka härliga titlar! Den där cirkeln låter ju toppen. Men kan man liksom planera vilken bok man blir med där på slutet så att man sen har, ähum, den man verkligen vill klämma in i överfulla bokhyllan?

    • Javisst låter det super! I viss mån kan man nog styra vilken bok man får, det finns ett kösystem till exempel, så att man ska kunna boka böcker som är utlånade. Men för att vara helt safe kanske man inte ska byta alldeles in i det sista utan norpa åt sig sin favoritbok med några veckors marginal. Jag får se hur jag gör.

Kommentera

