Tips: noveller och romaner på Sveriges Radio Play

Det kan vara skönt med mellantider ibland. Att prommenera en liten bit och vara alldeles tyst. Lyssna på snön under fötterna och på människor runt omkring. Hinna landa i sig själv och tänka lite längre än annars. Men ibland är det inte alls skönt. Mellantiden är bara just en mellantid. Jag vill bara komma fram, jag kan inte tänka någonting vettigt alls och människorna bredvid mig på tåget eller tunnelbanan eller var jag nu är någonstans bara stör. I sådana lägen brukar jag lyssna på musik eller radio i telefonen. En fantastisk liten sak som jag har upptäck några gånger (och mellan varven glömt bort) är Radioföljetongen/Novellen i Sveriges Radio. (Eller i deras app, Sveriges Radio Play). Där finns massor av bra litteratur för korta eller långa mellantider.

Just nu lyssnar jag på Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson, i uppläsning av Lena Mossegård. De första tre minutrarna ungefär störde jag mig lite på att språket kändes lite högtravande. Sedan glömde jag bort det, eftersom det hela tiden kommer så träffande och allmänmänskliga formuleringar som får mig att tänka, ja just det, precis så är det ju. En perfekt roman att lyssna på i uppläst version med andra ord, eftersom det automatiskt sänker tempot lite så att formuleringarna hinner sjunka in. Kanske läser jag den i bokform också sedan, genom min julklappsbokcirkel, men just nu förgyller den alltså mina mellantider.

Som programtiteln antyder finns det också massor med bra noveller där. Jag har till exempel hört och tyckt om ”Dagen med cykeln” av Linda Boström Knausgård, en novell specialskriven för radion som åtminstone inte just nu finns i tryckt form. Det finns även flera novellerav Alice Munro i uppläsning av Stina Ekblad, till exempel ”Ögat” och ”Natt”. Det enda lilla minuset är att programmen verkar försvinna efter ett litet tag. Lyssna alltså på Egenmäktigt förfarande nu genast, innan det är för sent!

Radioföljetongen

Bilden är lånad från Sveriges Radios hemsida.

2 reaktioner på ”Tips: noveller och romaner på Sveriges Radio Play

  1. Å tack för tipset! Ibland har jag svårt att hinna med att läsa böcker (hemskt va?) och då är det ju perfekt att kanske promenera, städa eller göra något annat nyttigt under tiden.

Kommentera

